TIIVISTELMÄ Kalske, Anna. ”Että tää ois yhteinen juttu” Espoolaisten diakoniatyöntekijöiden näkemyksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta työssään. Järvenpää, kevät 2011, 66 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonia ja kristillinen kasvatus, sosionomi (ylempi AMK). Opinnäytetyön tavoitteena oli ensinnäkin tuoda esille espoolaisten diakoniatyöntekijöiden käsityksiä hiljaisesta tiedosta työssään. Toiseksi tehtävänä oli selvittää, miten heidän mielestään hiljaista tietoa jaetaan ja miten jakamista tulisi kehittää. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin kevään 2010 aikana neljällä teema ryhmähaastattelulla, joissa oli yhteensä 19 diakoniatyöntekijää. Haastattelut tallennettiin digitaalisesti ja litteroitiin sanasta sanaan. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Espoolaisten diakoniatyöntekijöiden mielestä hiljainen tieto oli koulutuksesta sekä työ- ja elämänkokemuksesta muodostunutta subjektiivista, merkityksellistä tietoa. Hiljainen tieto ilmenee ymmärryksenä, kuinka tulee toimia haastavassa työtilanteessa. Hiljainen tieto auttaa ymmärtämään, miten voi olla avuksi asiakkaalle sekä kokonaisuuksien hahmottamisessa työntekijän toimiessa yhteistyöverkostossa ja ohjatessa ryhmiä. Hiljainen tieto on myös työntekijöiden yhteistä. Se tuli esille onnistuneessa leiritoiminnassa. Diakoniatyöntekijöiden mukaan hiljaista tietoa jaetaan tekemällä yhdessä työtehtäviä, kuten asiakastyötä, ryhmien ja leirien ohjaamista, vapaaehtoisten kouluttamista. Työntekijät kokivat saaneensa hiljaista tietoa kokouksissa ja kehittämisiltapäivissä, joissa keskustellaan työn tekemisen perusteista ja kirjataan työn keskeisiä asioita. Yhteiset työn kehittämisen prosessit olivat olleet merkityksellisiä. Työntekijät haluavat kehittää hiljaisen tiedon jakamista mentoroinnin aloittamisella, lisäämällä keskustelua ja kirjaamista työn tekemisen tavoista sekä lisäämällä yhteistyötä asiantuntijuuden vahvistamiseksi. Jotta osaaminen diakoniatyössä olisi entistä enemmän yhteistä myös työntekijöiden vaihtuessa, hiljaisen tiedon jakaminen tulee huomioida johtamisessa. Kehittämisehdotuksista tulisi valita soveltuvat ideat työn kehittämiseen. Lisäksi tulisi huomioida työyhteisöissä hyvin toimivat hiljaisen tiedon jakamisen tavat ja yhtenäistää niiden käytännöt. Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, sisällönanalyysi, diakoniatyö, hiljainen tieto ABSTRACT Kalske, Anna. Diaconal workers views on tacit knowledge and on sharing it. 66 pages, 1 appendix. Language: Finnish. Järvenpää, Spring 2011. Diaconia University of Applied Sciences South Järvenpää. Degree Programme in Social Services, Diaconia and Christian Education. Degree: Master of Social Services. The main purpose of the thesis was to find out, how diaconal workers see tacit knowledge in their work in Espoo. Another purpose was to find out how they share tacit knowledge and how they see sharing it could be improved. Qualitative data was gathered through four theme group interviews during spring 2010. Interviews were recorded digitally. The interviews were transcribed word by word and the results were subjected to content analysis. Diaconal workers in Espoo consider tacit knowledge subjective and meaningful knowledge acquired through studying and life and work experience. Tacit knowledge becomes apparent especially in challenging situations at work. Tacit knowledge helps to understand how a worker can help a client and groups the best way. Networking and co-operating it helps a worker to deal with many different issues simultan. Tacit knowledge is also combined between workers for example in leading various camps successfully. Diaconal workers share tacit knowledge by working together, as client work, leading groups and camps and training of volunteers. The workers received tacit information in meetings and development sessions where the basis of how the work is done is discussed and the essential parts of work are written down. The workers are interested in improving the sharing of tacit knowledge by initiating mentoring, by increasing dialogue and documenting their working methods and by increasing cooperation to strengthen the expertise. Management plays an important role in ensuring that methods of best practices sharing tacit information is applied to standardize working practices. In order to maintain diaconal work even more collective sharing of tacit knowledge should be considered by the management especially when the employee changes. Keywords: qualitative research, content analysis, diaconal work, tacit knowledge