TIIVISTELMÄ Luopakka, Suvi; Tefke, Klaus. Laupias Pursimies. Nuorten pursileiritoiminta diakoniakasvatuksen välineenä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, kevät 2015, 62s., 7 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoniseen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK). Diakonisen asennoitumisen juurtuminen on oleellinen osa kristittynä kasvamista ja olemista. Tutkimuksen kohteena olevan nuorten pursileirin hartaudet ja opetustuokiot oli rakennettu diakoniakasvatuksen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus oli avata pursileiritoiminnan merkitystä kristillisen ja erityisesti diakoniakasvatuksen välineenä. Tutkimuksen pohjalta voidaan kehittää edelleen Kontiolahden seurakunnan nuorisotyön leiritoimintaa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin seurakunnan nuorten-leiritoimintaa, diakoniakasvatusta, purjehdusta toiminnallisena välineenä ja purjehduksen kristillistä symboliikka. Tutkimusaineistona toimivat kyselytutkimuksilla ja haastatteluilla kerätyt tiedot. Kyselyistä ensimmäinen toteutettiin heinäkuussa leirin alussa ja toinen lähettiin leiriläisille kotiin heti leirin jälkeen. Haastattelut toteutettiin leirikeskuksessa lokakuussa. Lisäksi käytettiin osallistuvan havainnoinnin metodia. Aineistojen analyysissä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä. Leirin eri osiot: toiminallisuus, raamattuopetus ja hartauselämä palvelivat toisiaan. Heti leirin jälkeen nuoret muistivat leirillä käsitellyt raamatunkohdat paremmin kuin leirin alussa. Myös raamatunkohtien ja rukouselämän yhteys pursileiriin ja elämään nähtiin selvemmin. Leirin jälkeen nuoret nostivat vastauksissaan esiin selkeästi enemmän altruistisiin arvoihin liittyviä näkökulmia. Tiedollisen opetuksen unohtuminen näkyi haastatteluvastauksissa, kun leiristä oli kulunut aikaa enemmän. Paremmin muistettiin iltahartaudet ja niiden tunnelma ja rauha. Toisaalta haastatteluvaiheessakin yhteistyö, toisen auttaminen ja palvelu olivat rivien välistä luettavissa. avainsanat: diakonia, diakoniakasvatus, altruismi, raamattuopetus, rukouselämä, leiri, toiminnallinen menetelmä, symboliikka, purjehdus ABSTRACT Luopakka Suvi and Tefke Klaus. Young people´s sailing camp as an instrument of diaconal education. 62 p., 7 appendices. Language: Finnish. Pieksämäki spring 2015. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services. Option in Diaconal Social Work. Degree: Bachelor of Social Services. Diaconia is the basic function of the church. The aim of this thesis was to illustrate how young people`s sailing camp actions were suitable to be an instrument for Christian and especially diaconal education. Sailing itself contains a lot of Christian symbolism. The Bible lessons and the prayers in the camp were planned from the perspective of diaconal education. Based on the results of this study, further youth work activities in the Kontiolahti parish could be improved. The theoretical framework considered elements of diaconal education, dimensions of church camp activities, sailing for functional equipment and Christian symbolism. Research data consists of participant observation, two questionnaire and interviews. The first survey was organized in the camp in July and the second was sent to youths after the camp. Interviews were put in practice in October. Analyzing the data was done with qualitative content analysis. According to the results of this study it was possible to conclude that different segments of camp – functional activities, the Bible studies and the prayers, served one another. Right after the camp the Bible studies were remembered best. Altruistic approaching also appeared more after the camp. The informative learning was forgotten the most when the camp went further on. The evening prayers and especially the peaceful atmosphere in them were recalled better. The volition to help and service was however observed. Keywords: diaconia, diaconal education, Chirstian symbolism, prayer, camp, sailing, functional activity, altruism