Vertaistuki toimintaterapeuttiopiskelijoiden opiskelun aloittamisen tukena
Korteoja, Erja; Virtanen, Viivi (2015)
Korteoja, Erja
Virtanen, Viivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417545
Tiivistelmä
Korkeakouluopintojen aloittamiseen liittyy monia elämää muuttavia tekijöitä, jotka kuormittavat opiskelijan fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Vertaistuella tiedetään olevan suuri merkitys elämänmuutostilanteissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimintaterapian koulutusohjelmassa on järjestetty vertaistukeen perustuvaa Toivo-pienryhmätoimintaa vuodesta 2010. Toiminnan tavoitteena on tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua sekä tarjota opiskelijoille vertaistukea koko heidän ensimmäisen syyslukukautensa ajan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ensimmäisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia vertaistukeen perustuvaan pienryhmätoimintaan osallistumisesta. Opinnäytetyössä selvitettiin narratiivisen tutkimusotteen avulla, kuinka ensimmäisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijat olivat kokeneet pienryhmätoimintaan osallistumisen edistävän opintojen alkua. Tutkimusaineistona oli 32 toimintaterapeuttiopiskelijan oppimispäiväkirjat pienryhmätoimintaan osallistumisesta.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että pienryhmätoimintaan osallistuminen opintojen alkuvaiheessa auttoi opiskelijoita orientoitumaan opiskeluun, omaan alaan, sekä luomaan sosiaalista verkostoa. Pienryhmiin osallistuminen antoi opiskelijoille vertaistukea sekä mahdollisuuden tarkastella itseään toimijana. Kokonaisuudessaan pienryhmätoiminta koettiin merkitykselliseksi opintojen alussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ensimmäisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia vertaistukeen perustuvaan pienryhmätoimintaan osallistumisesta. Opinnäytetyössä selvitettiin narratiivisen tutkimusotteen avulla, kuinka ensimmäisen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijat olivat kokeneet pienryhmätoimintaan osallistumisen edistävän opintojen alkua. Tutkimusaineistona oli 32 toimintaterapeuttiopiskelijan oppimispäiväkirjat pienryhmätoimintaan osallistumisesta.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että pienryhmätoimintaan osallistuminen opintojen alkuvaiheessa auttoi opiskelijoita orientoitumaan opiskeluun, omaan alaan, sekä luomaan sosiaalista verkostoa. Pienryhmiin osallistuminen antoi opiskelijoille vertaistukea sekä mahdollisuuden tarkastella itseään toimijana. Kokonaisuudessaan pienryhmätoiminta koettiin merkitykselliseksi opintojen alussa.