Kasvatuskumppanuus päiväkodissa vanhempien näkökulmasta
Kaivosoja, Pauliina (2015)
Kaivosoja, Pauliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417588
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien näkemyksiä, miten kasvatuskumppanuus toteutuu vaasalaisessa Rantapääskyn päiväkodissa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millainen toiminta parantaisi henkilökunnan ja vanhempien välistä kasvatuskumppanuutta. Lisäksi haluttiin saada selville, onko vanhemmilla hyvät mahdollisuudet vaikuttaa lapsensa varhaiskasvatukseen ja millainen toiminta parantaisi vaikuttamismahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä yhteistyötavat ovat vanhempien mielestä tukeneet kasvatuskumppanuutta. Tutkimuksen tehtävänä oli saada kerättyä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää kasvatuskumppanuuden kehittämisessä.
Aineisto kerättiin Rantapääskyn päiväkodissa kaikkien ryhmien vanhemmilta kyselylomakkein. Lomakkeet sisälsivät kolme strukturoitua ja kolme avointa kysymystä. Tutkimuslomakkeita jaettiin sekä suomen- että ruotsinkielisinä. Vastauksia saatiin takaisin yhteensä 39 ja vastausprosentiksi muodostui 37. Vastaukset purettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta.
Tutkimuksessa havaittiin, että vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutuvan hyvin, mutta eniten kaivattiin lisää päivittäistä keskustelua. Vanhemmat kokevat päivittäiset tuonti- ja hakutilanteet kiireisinä, mutta suhtautuvat henkilökuntaan ymmärtäväisesti. Vanhemmilla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa lapsensa varhaiskasvatukseen. Vanhemmat eivät haluaisi saada liikaa vaikuttamismahdollisuuksia, vaan pitävät tämän vastuun ja vapauden mieluummin henkilökunnalla. Esiin nousi myös vanhempien toive osallistua kasvatusperiaatteiden suunnitteluun. Kasvatuskumppanuutta tukevina yhteistyötapoina nähtiin esimerkiksi vanhempien ja henkilökunnan välinen avoin keskustelu ja jaetut kuukausikirjeet.
Aineisto kerättiin Rantapääskyn päiväkodissa kaikkien ryhmien vanhemmilta kyselylomakkein. Lomakkeet sisälsivät kolme strukturoitua ja kolme avointa kysymystä. Tutkimuslomakkeita jaettiin sekä suomen- että ruotsinkielisinä. Vastauksia saatiin takaisin yhteensä 39 ja vastausprosentiksi muodostui 37. Vastaukset purettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Teoriaosuudessa tarkastellaan varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta.
Tutkimuksessa havaittiin, että vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutuvan hyvin, mutta eniten kaivattiin lisää päivittäistä keskustelua. Vanhemmat kokevat päivittäiset tuonti- ja hakutilanteet kiireisinä, mutta suhtautuvat henkilökuntaan ymmärtäväisesti. Vanhemmilla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa lapsensa varhaiskasvatukseen. Vanhemmat eivät haluaisi saada liikaa vaikuttamismahdollisuuksia, vaan pitävät tämän vastuun ja vapauden mieluummin henkilökunnalla. Esiin nousi myös vanhempien toive osallistua kasvatusperiaatteiden suunnitteluun. Kasvatuskumppanuutta tukevina yhteistyötapoina nähtiin esimerkiksi vanhempien ja henkilökunnan välinen avoin keskustelu ja jaetut kuukausikirjeet.