Contract Matching -sopimusten kehittäminen : case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Mankki, Saila (2015)
Mankki, Saila
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517849
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee automaation hyödyntämistä ostolaskuprosessissa. Automatisointi voidaan toteuttaa esimerkiksi Contract Matching -sopimusten avulla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää näiden sopimusten ongelmakohdat case-yrityksessä. Ongelmakohtien pohjalta kootaan kehitysehdotuksia, jotka parantaisivat ohjelman käytettävyyttä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään digitaalisen taloushallinnon kehitykseen ja hyötyihin. Lisäksi käsitellään erilaisia ostolaskuprosesseja ja niiden vaiheita. Näiden teoriaosuuksien ohella tutustutaan digitaalisuuden ja automaation tuomiin mahdollisuuksiin vähentää manuaalisia työvaiheita ja säästää kustannuksissa.
Empiirinen osuus käsittelee Contract Matching -sopimusten ongelmakohtia. Sopimusten avulla laskut täsmäytyvät automaattisesti, kun lasku täyttää sille määritellyt kriteerit. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa case-yrityksenä oli Osuuskauppa Hämeenmaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja omaa havainnointia.
Tutkimustulosten perusteella ohjelman olemassaoloon ollaan tyytyväisiä, mutta siinä on kuitenkin vielä kehitettävää. Ongelmakohdiksi nousivat hitaus, käytöstä poistettujen sopimusten suuri määrä, sopimusnumeroiden puuttuminen tai sattumanvaraisuus, aikataulutuksen ja tiliöinnin manuaalinen päivittäminen, laaja uudelleen hyväksyminen ja puuttuvat kategoriat. Näille kaikille ongelmakohdille esitettiin myös kehitysehdotukset, jotka ovat osittain jo toteutuneet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään digitaalisen taloushallinnon kehitykseen ja hyötyihin. Lisäksi käsitellään erilaisia ostolaskuprosesseja ja niiden vaiheita. Näiden teoriaosuuksien ohella tutustutaan digitaalisuuden ja automaation tuomiin mahdollisuuksiin vähentää manuaalisia työvaiheita ja säästää kustannuksissa.
Empiirinen osuus käsittelee Contract Matching -sopimusten ongelmakohtia. Sopimusten avulla laskut täsmäytyvät automaattisesti, kun lasku täyttää sille määritellyt kriteerit. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa case-yrityksenä oli Osuuskauppa Hämeenmaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja omaa havainnointia.
Tutkimustulosten perusteella ohjelman olemassaoloon ollaan tyytyväisiä, mutta siinä on kuitenkin vielä kehitettävää. Ongelmakohdiksi nousivat hitaus, käytöstä poistettujen sopimusten suuri määrä, sopimusnumeroiden puuttuminen tai sattumanvaraisuus, aikataulutuksen ja tiliöinnin manuaalinen päivittäminen, laaja uudelleen hyväksyminen ja puuttuvat kategoriat. Näille kaikille ongelmakohdille esitettiin myös kehitysehdotukset, jotka ovat osittain jo toteutuneet.