Tietojärjestelmäosaaminen terveysalan peruspalveluita tuottavassa liikelaitoskuntayhtymässä
Timonen, Anniina (2015)
Timonen, Anniina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517832
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe oli työelämälähtöinen. Tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation hoidon ja hoivan alueen suorittavan tason hoitohenkilökunnan omaa näkemystä tietojärjestelmäosaamisestaan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hoidon ja hoivan alueen suorittavan tason hoitohenkilökunnan tietojärjestelmäosaamisesta. Opinnäytetyöni tuloksia on tarkoitus hyödyntää kohdeorganisaatiossa hoidon ja hoivan alueen henkilökunnan perehdytyksessä ja koulutustarpeiden arvioinnissa.
Opinnäytetyöni oli kvantitatiivinen tutkimus ja keräsin aineiston (N=118) sähköpostitse sähköisellä kyselylomakkeella hoidon ja hoivan alueen suorittavan tason hoitohenkilökunnalta huhtikuussa 2015. Vastausprosentti oli 18 %, kun kyselyn sai kaikkiaan 646 vastaanottajaa. Vastausten analysoinnissa käytin SPSS -tilasto-ohjelmaa ja Exel -taulukkolaskentaohjelmaa. Kyselylomakkeen avoimen kysymyksen vastaukset analysoin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyöni tulokset osoittivat, että 89 % (n=105) vastaajista käytti työyksikön omia tietokantoja ja niiden koettiin palvelevan pääosin hyvin. Terveysporttia ja organisaation julkisia sekä sisäisiä internet-sivuja käytti noin 75 % vastaajista. Hieman yli puolet vastaajista kokivat, että työssä tarvittava tieto on organisaatiossa löydettävissä helposti. Vastaajien iällä ei ollut merkitystä tiedon löydettävyyteen organisaatiossa. Organisaation julkisilta internet-sivuilta käytettiin eniten hoidon ja hoivan palvelut -osiota. Hieman yli puolet vastaajista käytti julkisia internet-sivuja vähintään kerran viikossa. Julkisten internet-sivujen koettiin palvelevan hyvin. Organisaation sisäisiltä internet-sivuilta käytettiin eniten sähköposti -osiota. Sisäisiä internet-sivuja käytettiin pääasiassa viikoittain ja vastaajista vain 32 % käytti sivuja päivittäin. Enemmistön mielestä sisäisten internet-sivujen koettiin palvelevan hyvin. Vastaajien iällä ei ollut tilastollisesti määriteltynä vaikutusta sisäisten internet-sivujen käyttöaktiivisuudessa.
Lisäkoulutustarvetta koettiin eniten Terveysportin käytössä. Kehittämisideoina vastaajat ehdottivat työyksikön omien tietokantojen selkeyttämistä ja käytön helpottamista.
Opinnäytetyöni oli kvantitatiivinen tutkimus ja keräsin aineiston (N=118) sähköpostitse sähköisellä kyselylomakkeella hoidon ja hoivan alueen suorittavan tason hoitohenkilökunnalta huhtikuussa 2015. Vastausprosentti oli 18 %, kun kyselyn sai kaikkiaan 646 vastaanottajaa. Vastausten analysoinnissa käytin SPSS -tilasto-ohjelmaa ja Exel -taulukkolaskentaohjelmaa. Kyselylomakkeen avoimen kysymyksen vastaukset analysoin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyöni tulokset osoittivat, että 89 % (n=105) vastaajista käytti työyksikön omia tietokantoja ja niiden koettiin palvelevan pääosin hyvin. Terveysporttia ja organisaation julkisia sekä sisäisiä internet-sivuja käytti noin 75 % vastaajista. Hieman yli puolet vastaajista kokivat, että työssä tarvittava tieto on organisaatiossa löydettävissä helposti. Vastaajien iällä ei ollut merkitystä tiedon löydettävyyteen organisaatiossa. Organisaation julkisilta internet-sivuilta käytettiin eniten hoidon ja hoivan palvelut -osiota. Hieman yli puolet vastaajista käytti julkisia internet-sivuja vähintään kerran viikossa. Julkisten internet-sivujen koettiin palvelevan hyvin. Organisaation sisäisiltä internet-sivuilta käytettiin eniten sähköposti -osiota. Sisäisiä internet-sivuja käytettiin pääasiassa viikoittain ja vastaajista vain 32 % käytti sivuja päivittäin. Enemmistön mielestä sisäisten internet-sivujen koettiin palvelevan hyvin. Vastaajien iällä ei ollut tilastollisesti määriteltynä vaikutusta sisäisten internet-sivujen käyttöaktiivisuudessa.
Lisäkoulutustarvetta koettiin eniten Terveysportin käytössä. Kehittämisideoina vastaajat ehdottivat työyksikön omien tietokantojen selkeyttämistä ja käytön helpottamista.