Mäntsäläläisten pk-yritysten käyttämät B2B-palvelut
Nordström, Patrick (2015)
Nordström, Patrick
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716596
Tiivistelmä
Suomalaisista yrityksistä valtaosa on kooltaan pieniä ja keskisuuria, eli pk-yrityksiä. Koska pk-yritysten asema työllistäjänä on kansantaloudellisesti merkittävä, on näiden yritysten toimintaympäristöön kiinnitettävä jatkuvasti enemmän huomiota. Yritysten toimintaympäristöjä kehittämässä ovat alueelliset elinkeinoyhtiöt, joiden tarkoituksena on huolehtia alueiden kilpailukyvyn kehittymisestä ja ylläpitämisestä. Kun paikalliset yritykset menestyvät, turvaa se alueen työllisyyttä ja näin myös lisää asukkaiden hyvinvointia.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mäntsälän Yrityskehitys Oy:lle. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan ostokäyttäytymistutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia Mäntsälässä toimivien pk-yritysten käyttämiä B2B-palveluita, sekä yritysten tyytyväisyyttä hankittuihin palveluihin. Tutkielmassa tutkittiin myös yritysten ostopäätösten taustoja, sekä ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Yritysten ostopäätösten taustoja selvitettiin haastatteluiden avulla. Tutkielmassa selvitettiin myös, onko yrityksillä sellaisia palvelutarpeita, joihin Mäntsälästä ei nykyisellään löydy palveluntarjoajia, sekä mistä yritykset pääasiassa hankkivat tietoa suunnitellessaan uuden palvelun hankintaa.
Vastauksia esitettyyn tutkimusongelmaan kerättiin kahden menetelmän avulla. Tutkielmaa varten tehtiin internetkysely, johon mäntsäläläisiä pk-yrityksiä kutsuttiin vastaamaan. Lisäksi täydentävänä aineistona käytettiin kolmea teemahaastattelua, jotka niin ikään on toteutettu yhteistyössä mäntsäläläisten yritysten kanssa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että mäntsäläläiset pk-yritykset käyttävät B2B-palveluja laajasti ja hankkivat näitä palveluita sekä Mäntsälästä että muista kunnista. Yritykset ovat pääasiallisesti tyytyväisiä hankkimiinsa palveluihin. Yritysten ostopäätösten taustalla vaikuttaa merkittävästi hinnan lisäksi paikallisuus ja kumppanuus. Selkeänä tuloksena ilmeni, että paikalliset yritykset tekevät laitehankintansa pääasiassa muualta kuin Mäntsälästä. Erilaisia huoltopalveluja hankitaan paljon oman toimintaympäristön ulkopuolelta. Uutta palvelua hankittaessa merkittävimmät tiedonhankintakanavat ovat internetin omien hakujen lisäksi Mäntsälän Yrityskehityksen yritysrekisteri, sekä tästä rekisteristä johdettu Mäntsälän Nuorkauppakamarin palveluhakemisto. Suosittelut toisilta yrittäjiltä mainittiin tärkeäksi keinoksi saada tietoa uudesta palvelusta.
Tutkielman avulla Mäntsälän Yrityskehitys Oy saa tietoa paikallisesti toimivista yrityksistä, sekä niiden palvelutarpeista. Tutkielma antaa tietoa siitä, mitkä palvelut ovat Mäntsälässä hyvin edustettuina ja minkälaisia palvelutarpeita kunnassa toimivilla yrityksillä on. Tutkielma tarjoaa paikallisesti toimiville yrittäjille katsauksen oman toimintaympäristönsä tilanteesta ja siitä, miten muut yritykset toteuttavat hankintojaan Mäntsälässä. Lisäksi tutkielmasta esille nouseva kumppanuuden merkitys ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä saattaa kannustaa yrityksiä miettimään paikallisten hankintojensa osuuden lisäämistä.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mäntsälän Yrityskehitys Oy:lle. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan ostokäyttäytymistutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia Mäntsälässä toimivien pk-yritysten käyttämiä B2B-palveluita, sekä yritysten tyytyväisyyttä hankittuihin palveluihin. Tutkielmassa tutkittiin myös yritysten ostopäätösten taustoja, sekä ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Yritysten ostopäätösten taustoja selvitettiin haastatteluiden avulla. Tutkielmassa selvitettiin myös, onko yrityksillä sellaisia palvelutarpeita, joihin Mäntsälästä ei nykyisellään löydy palveluntarjoajia, sekä mistä yritykset pääasiassa hankkivat tietoa suunnitellessaan uuden palvelun hankintaa.
Vastauksia esitettyyn tutkimusongelmaan kerättiin kahden menetelmän avulla. Tutkielmaa varten tehtiin internetkysely, johon mäntsäläläisiä pk-yrityksiä kutsuttiin vastaamaan. Lisäksi täydentävänä aineistona käytettiin kolmea teemahaastattelua, jotka niin ikään on toteutettu yhteistyössä mäntsäläläisten yritysten kanssa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että mäntsäläläiset pk-yritykset käyttävät B2B-palveluja laajasti ja hankkivat näitä palveluita sekä Mäntsälästä että muista kunnista. Yritykset ovat pääasiallisesti tyytyväisiä hankkimiinsa palveluihin. Yritysten ostopäätösten taustalla vaikuttaa merkittävästi hinnan lisäksi paikallisuus ja kumppanuus. Selkeänä tuloksena ilmeni, että paikalliset yritykset tekevät laitehankintansa pääasiassa muualta kuin Mäntsälästä. Erilaisia huoltopalveluja hankitaan paljon oman toimintaympäristön ulkopuolelta. Uutta palvelua hankittaessa merkittävimmät tiedonhankintakanavat ovat internetin omien hakujen lisäksi Mäntsälän Yrityskehityksen yritysrekisteri, sekä tästä rekisteristä johdettu Mäntsälän Nuorkauppakamarin palveluhakemisto. Suosittelut toisilta yrittäjiltä mainittiin tärkeäksi keinoksi saada tietoa uudesta palvelusta.
Tutkielman avulla Mäntsälän Yrityskehitys Oy saa tietoa paikallisesti toimivista yrityksistä, sekä niiden palvelutarpeista. Tutkielma antaa tietoa siitä, mitkä palvelut ovat Mäntsälässä hyvin edustettuina ja minkälaisia palvelutarpeita kunnassa toimivilla yrityksillä on. Tutkielma tarjoaa paikallisesti toimiville yrittäjille katsauksen oman toimintaympäristönsä tilanteesta ja siitä, miten muut yritykset toteuttavat hankintojaan Mäntsälässä. Lisäksi tutkielmasta esille nouseva kumppanuuden merkitys ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä saattaa kannustaa yrityksiä miettimään paikallisten hankintojensa osuuden lisäämistä.