Varhaiskasvattajien ajatuksia työhyvinvoinnista
Lantta, Saija (2015)
Lantta, Saija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617898
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Mielakan päiväkodin varhaiskasvattajien näkemyksiä, ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä työhyvinvointi varhaiskasvattajien mielestä tarkoittaa ja millaisten elementtien kasvattajat kokevat lisäävän yksilön ja yhteisön työhyvinvointia nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen lähestymistapa noudattaa positiivisen psykologian näkökulmaa, jolloin tarkasteltavana ovat työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavat elementit. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kyselytutkimusta. Kyselyyn vastasi 14 Mielakan päiväkodin kasvattajaa. Tutkimus analysoitiin teorialähtöisesti, noudattaen teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Tutkimustulokset osoittavat kasvattajilla olevan hyvin laaja-alainen näkemys työhyvinvoinnin elementeistä. Työhyvinvointi tarkoittaa kasvattajille hyvin erilaisia asioita ja sen kokeminen on yksilöllistä. Kasvattajien vastauksista löytyivät samat elementit, joista työhyvinvoinnin nähdään yleisesti koostuvan. Kasvattajat kokevat työhyvinvoinnin muodostuvan yksilön, yhteisön, työn ja johtamisen kokonaisuudesta. Tutkimustulosten perusteella yhteisölliset työhyvinvoinnin elementit nousivat merkityksellisimmiksi työhyvinvointia lisääviksi asioiksi. Kasvattajat tiedostavat myös itsestä huolehtimisen tärkeäksi työhyvinvoinnin osatekijäksi ja kokivat vapaa-ajan ja työn tukevan toisiaan.
Tutkimuksen antamaa tietoa voidaan käyttää kasvattajien työhyvinvoinnin ylläpitämisen ja kehittämisen tukena tutkimuksen kohteena olevassa työyhteisössä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen lähestymistapa noudattaa positiivisen psykologian näkökulmaa, jolloin tarkasteltavana ovat työhyvinvointiin positiivisesti vaikuttavat elementit. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kyselytutkimusta. Kyselyyn vastasi 14 Mielakan päiväkodin kasvattajaa. Tutkimus analysoitiin teorialähtöisesti, noudattaen teorialähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Tutkimustulokset osoittavat kasvattajilla olevan hyvin laaja-alainen näkemys työhyvinvoinnin elementeistä. Työhyvinvointi tarkoittaa kasvattajille hyvin erilaisia asioita ja sen kokeminen on yksilöllistä. Kasvattajien vastauksista löytyivät samat elementit, joista työhyvinvoinnin nähdään yleisesti koostuvan. Kasvattajat kokevat työhyvinvoinnin muodostuvan yksilön, yhteisön, työn ja johtamisen kokonaisuudesta. Tutkimustulosten perusteella yhteisölliset työhyvinvoinnin elementit nousivat merkityksellisimmiksi työhyvinvointia lisääviksi asioiksi. Kasvattajat tiedostavat myös itsestä huolehtimisen tärkeäksi työhyvinvoinnin osatekijäksi ja kokivat vapaa-ajan ja työn tukevan toisiaan.
Tutkimuksen antamaa tietoa voidaan käyttää kasvattajien työhyvinvoinnin ylläpitämisen ja kehittämisen tukena tutkimuksen kohteena olevassa työyhteisössä.