Vanhempia ei häiritse nuoren pelaaminen omassa huoneessa. -Nuorten kokemuksia vanhempien pelilukutaidosta : Opinnäytetyö
Joronen, Elisa (2015)
Joronen, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617893
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaalisten pelien pelaamista ja siihen liittyvää kotona tapahtuvaa media- ja pelikasvatusta nuorten näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Pelitaitoprojekti. Opinnäytetyön tulokset menevät Pelitaitoprojektin käyttöön.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja aineisto kerättiin Apollon Yhteiskoulun yläasteen oppilailta. Oppilaat saivat kirjoittaa vapaamuotoisen esseen, jonka tueksi oli annettu avoimia kysymyksiä, koskien pelaamista ja vanhempien pelilukutaitoa. Oppilaat olivat 13 – 15-vuotiaita ja kirjallisia vastauksia he antoivat yhteensä 31 kappaletta.
Opinnäytetyön tutkimus on laadullinen ja aineisto on analysoitu hyödyntäen sisällönanalyy-simenetelmää.
Tulokset osoittavat, että vanhemmat olivat jokseenkin tietoisia lastensa pelaamisesta ja osassa perheistä pelaamiseen olikin laadittu pelisäännöt. Hämmentävin havainto, joka nuorten vastauksista ilmeni, oli että moni niistä vanhemmista, jotka itse pelasivat, eivät keskustelleet nuorten kanssa pelaamisen pelisäännöistä juuri ollenkaan.
Nuoret kuvailivat kotona vanhempien kanssa pelaamisesta käytävää keskustelua usein negatiivisesti painottuvilla sanoilla ja yleisin puheenaihe olikin liiallinen pelaaminen. Vanhempien kanssa käydyt positiiviset keskustelut koskivat usein nuorten pelaamien digitaalisten pelien sisältöjä. Ehkäpä digitaalisesta pelaamisesta keskusteltaessa kotona, tulisi vanhempien osoittaa ylipäätään kiinnostusta lapsensa kiinnostuksen kohteeseen. Tällöin keskustelu voisi olla rakentavampaa eikä niin negatiivisesti painottunutta nuorten ja lasten mielestä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen ja aineisto kerättiin Apollon Yhteiskoulun yläasteen oppilailta. Oppilaat saivat kirjoittaa vapaamuotoisen esseen, jonka tueksi oli annettu avoimia kysymyksiä, koskien pelaamista ja vanhempien pelilukutaitoa. Oppilaat olivat 13 – 15-vuotiaita ja kirjallisia vastauksia he antoivat yhteensä 31 kappaletta.
Opinnäytetyön tutkimus on laadullinen ja aineisto on analysoitu hyödyntäen sisällönanalyy-simenetelmää.
Tulokset osoittavat, että vanhemmat olivat jokseenkin tietoisia lastensa pelaamisesta ja osassa perheistä pelaamiseen olikin laadittu pelisäännöt. Hämmentävin havainto, joka nuorten vastauksista ilmeni, oli että moni niistä vanhemmista, jotka itse pelasivat, eivät keskustelleet nuorten kanssa pelaamisen pelisäännöistä juuri ollenkaan.
Nuoret kuvailivat kotona vanhempien kanssa pelaamisesta käytävää keskustelua usein negatiivisesti painottuvilla sanoilla ja yleisin puheenaihe olikin liiallinen pelaaminen. Vanhempien kanssa käydyt positiiviset keskustelut koskivat usein nuorten pelaamien digitaalisten pelien sisältöjä. Ehkäpä digitaalisesta pelaamisesta keskusteltaessa kotona, tulisi vanhempien osoittaa ylipäätään kiinnostusta lapsensa kiinnostuksen kohteeseen. Tällöin keskustelu voisi olla rakentavampaa eikä niin negatiivisesti painottunutta nuorten ja lasten mielestä.