Kokemuksia ammattikorkeakouluopinnoista : Mitä ja mistä ideoita työnhakuportfolioon
Litovuori, Joanna (2015)
Litovuori, Joanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijä aloitti opinnot teollisen muotoilun koulutusohjelmassa Kymenlaak-son ammattikorkeakoulussa vuonna 2012. Työn tarkoituksena on pohtia, millaisia ko-kemuksia työn tekijä sai ammattikorkeakouluopintojensa aikana. Työssä kerrotaan, mitä ideoita, tietoja ja taitoja, toisin sanoen, millaista osaamista, saatiin opintokursseilta ja osallistumisen kautta. Opitut asiat ja oivallukset muotoiluun liittyen, otettiin huomi-oon produktiivisen opinnäytetyön produktion eli työnhakuportfolion sisällön ja visuaali-suuden suunnittelussa. Opinnäytetyötä varten laaditulla työnhakuportfoliolla haettiin töitä suomalaisista muotoilutoimistoista.
Opinnäytetyössä selvitetään työn tutkimuksellinen näkökulma eli kokemuksellinen op-piminen, koska opinnäytetyöhön liittyy omien oppimiskokemuksien reflektointia ja poh-dintaa. Työtä varten haastateltiin myös pelialan ammattilaista. Kysymykset koskivat portfoliota ja työnhakua. Ammattilaiselta kysyttiin muun muassa, pitävätkö he tärkeänä asiana, jos työnhakija esittää omia, uusia, yritykselle kohdistettuja ideoita työnhakuport-foliossa. Vastauksena saatiin, että kaikkia ideoita ei voida toteuttaa, mutta kyky tuottaa ideoita kannattaa osoittaa portfoliossa.
Opinnäytetyössä todettiin, että kursseilta saadut ideointimenetelmät ovat tärkeitä muo-toilijan työkaluja ja että muotoilijalla pitää olla ideoita. Opinnäytetyössä kerrottiin, että muotoilija voi hakeutua erilaisiin yrityksiin töihin. Oma suuntautuneisuus ja mielenkiinto suunnitella tuotteita tai palveluja vaikuttaa työnhakukohteen valintaan. Muotoilija voi olla kiinnostunut esimerkiksi komponenttisuunnittelusta, pelitarinoiden ideoinnista tai design-huonekalujen suunnittelusta. Muotoiluyrityksien asiakkaana on eri teollisuusalan yrityksiä ja sen takia opinnäytetyön tekijää kiinnostaa työ, jossa yhdistyy tutkimus ja suunnittelutyö. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu voi kiinnostua opinnäytetyöstä ja se voi alkaa suunnitella esimerkiksi tulevia kutsuvierastapahtumia. Yrittäjyys nähtiin toise-na työllistymisvaihtoehtona ja sen takia työnhakuportfoliota varten suunniteltiin ja mal-linnettiin koru Rhinoceros-ohjelmistolla.
Opinnäytetyössä selvitetään työn tutkimuksellinen näkökulma eli kokemuksellinen op-piminen, koska opinnäytetyöhön liittyy omien oppimiskokemuksien reflektointia ja poh-dintaa. Työtä varten haastateltiin myös pelialan ammattilaista. Kysymykset koskivat portfoliota ja työnhakua. Ammattilaiselta kysyttiin muun muassa, pitävätkö he tärkeänä asiana, jos työnhakija esittää omia, uusia, yritykselle kohdistettuja ideoita työnhakuport-foliossa. Vastauksena saatiin, että kaikkia ideoita ei voida toteuttaa, mutta kyky tuottaa ideoita kannattaa osoittaa portfoliossa.
Opinnäytetyössä todettiin, että kursseilta saadut ideointimenetelmät ovat tärkeitä muo-toilijan työkaluja ja että muotoilijalla pitää olla ideoita. Opinnäytetyössä kerrottiin, että muotoilija voi hakeutua erilaisiin yrityksiin töihin. Oma suuntautuneisuus ja mielenkiinto suunnitella tuotteita tai palveluja vaikuttaa työnhakukohteen valintaan. Muotoilija voi olla kiinnostunut esimerkiksi komponenttisuunnittelusta, pelitarinoiden ideoinnista tai design-huonekalujen suunnittelusta. Muotoiluyrityksien asiakkaana on eri teollisuusalan yrityksiä ja sen takia opinnäytetyön tekijää kiinnostaa työ, jossa yhdistyy tutkimus ja suunnittelutyö. Kymenlaakson ammattikorkeakoulu voi kiinnostua opinnäytetyöstä ja se voi alkaa suunnitella esimerkiksi tulevia kutsuvierastapahtumia. Yrittäjyys nähtiin toise-na työllistymisvaihtoehtona ja sen takia työnhakuportfoliota varten suunniteltiin ja mal-linnettiin koru Rhinoceros-ohjelmistolla.