Mobiilitasohyppelypelin immersion ja kontrollien toteuttamisen haasteet
Ordén, Kim (2015)
Ordén, Kim
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617880
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin keskeisimpiin ongelmiin kontrollien ja immersion toteuttamisessa mobiilitasohyppelypeliä kehittäessä. Työssä pyrittiin myös selvittämään
millaiset kontrollimenetelmät on mahdollista toteuttaa mobiilitasohyppelypelissä. Tämän
tyyppisiin menetelmiin kuuluu esimerkiksi virtuaaliset painikkeet, jotka on aseteltu ruudulle
simuloimaan fyysisiä painikkeita. Immersiolla viitataan siihen, miten hyvin pelaaja pystyy
uppoutumaan sisälle pelimaailmaan. Immersiota pyritään luomaan peleissä yleisesti esimerkiksi grafiikoilla, tarinalla ja äänillä tai musiikilla.
Vastaukset näihin ongelmiin pyrittiin löytämään pelitestauksen ja toiminnallisen työn
kautta. Pelitestauksessa kokeiltiin ja analysoitiin suosittuja mobiilitasohyppelypelejä ja toiminnallisessa osuudessa kehitettiin mobiilitasohyppelypeli. Työssä peilattiin suosittujen
mobiilipelien toteutusmenetelmiä kehitettyyn tasohyppelypeliin ja perusteltiin suunnittelueroavuuksien ilmetessä valintoja sekä motiiveja.
Työssä selvisi, että mobiilitasohyppelypelissä kontrollit voidaan toteuttaa virtuaalisilla painikkeilla, ilman että kontrollien reaktioherkkyys kärsii. Selvisi myös, että mobiilitasohyppelypelin kehittäjät eivät kiinnitä paljon huomiota immersioon, vaikka se on muilla alustoilla
keskeinenkin elementti peliä suunnitellessa.
millaiset kontrollimenetelmät on mahdollista toteuttaa mobiilitasohyppelypelissä. Tämän
tyyppisiin menetelmiin kuuluu esimerkiksi virtuaaliset painikkeet, jotka on aseteltu ruudulle
simuloimaan fyysisiä painikkeita. Immersiolla viitataan siihen, miten hyvin pelaaja pystyy
uppoutumaan sisälle pelimaailmaan. Immersiota pyritään luomaan peleissä yleisesti esimerkiksi grafiikoilla, tarinalla ja äänillä tai musiikilla.
Vastaukset näihin ongelmiin pyrittiin löytämään pelitestauksen ja toiminnallisen työn
kautta. Pelitestauksessa kokeiltiin ja analysoitiin suosittuja mobiilitasohyppelypelejä ja toiminnallisessa osuudessa kehitettiin mobiilitasohyppelypeli. Työssä peilattiin suosittujen
mobiilipelien toteutusmenetelmiä kehitettyyn tasohyppelypeliin ja perusteltiin suunnittelueroavuuksien ilmetessä valintoja sekä motiiveja.
Työssä selvisi, että mobiilitasohyppelypelissä kontrollit voidaan toteuttaa virtuaalisilla painikkeilla, ilman että kontrollien reaktioherkkyys kärsii. Selvisi myös, että mobiilitasohyppelypelin kehittäjät eivät kiinnitä paljon huomiota immersioon, vaikka se on muilla alustoilla
keskeinenkin elementti peliä suunnitellessa.