Kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto
Nieminen, Janne (2015)
Nieminen, Janne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618023
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ottaa käyttöön uusi toiminnanohjausjärjestelmä. Työn tavoitteena oli siirtää asiakkaiden tiedot vanhasta järjestelmästä uuteen ja samalla yhdistää aiemmin käytössä olleita useita eri järjestelmiä.
Uusi toiminnanohjausjärjestelmä haluttiin ottaa käyttöön, jotta useiden eri ohjelmistojen tarve vähentyisi. Raportointia haluttiin laajentaa ja helpottaa. Asiakasta haluttiin palvella entistä paremmin tarjoamalla heille mahdollisuus seurata omien laitteidensa kunnossapitohistoriaa reaaliajassa internet yhteyden välityksellä. Uuden järjestelmän toivottiin myös tarjoavan mahdollisuuden liittää laitteisiin dokumentteja kuten valokuvia.
Järjestelmien välinen tiedonsiirto tehtiin kopioimalla vanhasta järjestelmästä tietoja taulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen. Uudessa järjestelmässä oli käytettävissä aputyökalu, joka helpotti tiedon siirtämistä taulukoista uuteen järjestelmään.
Uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen asiakkaan oli mahdollista seurata oman laitteistonsa historiaa ja ilmoittaa vioista selainympäristössä. Töiden resursointi, raportointi ja laskutus helpottuivat ja samalla eri yksiköiden väliset toimintatavat muutettiin samanlaisiksi.
Uusi toiminnanohjausjärjestelmä haluttiin ottaa käyttöön, jotta useiden eri ohjelmistojen tarve vähentyisi. Raportointia haluttiin laajentaa ja helpottaa. Asiakasta haluttiin palvella entistä paremmin tarjoamalla heille mahdollisuus seurata omien laitteidensa kunnossapitohistoriaa reaaliajassa internet yhteyden välityksellä. Uuden järjestelmän toivottiin myös tarjoavan mahdollisuuden liittää laitteisiin dokumentteja kuten valokuvia.
Järjestelmien välinen tiedonsiirto tehtiin kopioimalla vanhasta järjestelmästä tietoja taulukkolaskentaohjelmaa apuna käyttäen. Uudessa järjestelmässä oli käytettävissä aputyökalu, joka helpotti tiedon siirtämistä taulukoista uuteen järjestelmään.
Uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen asiakkaan oli mahdollista seurata oman laitteistonsa historiaa ja ilmoittaa vioista selainympäristössä. Töiden resursointi, raportointi ja laskutus helpottuivat ja samalla eri yksiköiden väliset toimintatavat muutettiin samanlaisiksi.