TOIMITAAN YHDESSÄ : apuvälineitä erään järvenpääläisen päivähoitoyksikön tiimityöskentelyn kehittämiseen
Korhonen, Jenna; Mättö, Kerttu (2015)
Korhonen, Jenna
Mättö, Kerttu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317222
Tiivistelmä
Mättö, Kerttu & Korhonen, Jenna.
Toimitaan yhdessä yksilöinä – Apuvälineitä erään järvenpääläisen päivähoitoyksikön tiimityöskentelyn kehittämiseen.
Diak Helsinki, syksy 2015, 75 sivua, 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tiimityön kehittäminen eräässä järvenpääläisessä päivähoitoyksikössä. Aloimme kehittää tiimityötä kokoamalla ensin yhteisiä sääntöjä ja yleisiä periaatteita päivähoitoyksikössä, jonka jälkeen keskityimme tiimin keinoihin parantaa yhteistyötä eli toimimaan yhdessä.
Opinnäytetyömme produkti oli kaksiosainen. Produktimme ensimmäinen osa oli tiimin itsearviointilomake, jonka tarkoituksena oli lisätä tiimin jäsenten välistä vuorovaikutusta ja tiimin itsearviointia. Toinen osa oli koonti päivähoitoyksikön yhteisistä säännöistä ja sen tarkoituksena oli yhtenäistää koko päivähoitoyksikön toimintatapoja.
Produkteja varten teetimme ensin kyselyn kuudelle aineistonkeruuta varten valitulle tiimille. Kyselyiden jälkeen kävimme haastattelemassa valittujen tiimien tiimivastaavia päiväkodeilla.
Parhaimmillaan työntekijöiden erilaiset toimintatavat täydentävät toisiaan ja luovat monipuolisen kasvatusympäristön lapsille. Huonossa tapauksessa kuitenkin keskustelu ei onnistu ja työntekijät antavat ristiriitaisia viestejä lapsille eivätkä löydä yhteistä tapaa toimia. Haastatteluiden perusteella haastateltavat arvostivat erilaisuutta, mutta kokivat keskustelun tärkeäksi, jottei eroavaisuuksista aiheudu ongelmia. Kun tiimi toimii yhteistyössä keskenään, on myös helppo poiketa yhdessä sovituista toimintatavoista tarpeen vaatiessa.
Asiasanat: tiimityö, kehittäminen, varhaiskasvatus
Toimitaan yhdessä yksilöinä – Apuvälineitä erään järvenpääläisen päivähoitoyksikön tiimityöskentelyn kehittämiseen.
Diak Helsinki, syksy 2015, 75 sivua, 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tiimityön kehittäminen eräässä järvenpääläisessä päivähoitoyksikössä. Aloimme kehittää tiimityötä kokoamalla ensin yhteisiä sääntöjä ja yleisiä periaatteita päivähoitoyksikössä, jonka jälkeen keskityimme tiimin keinoihin parantaa yhteistyötä eli toimimaan yhdessä.
Opinnäytetyömme produkti oli kaksiosainen. Produktimme ensimmäinen osa oli tiimin itsearviointilomake, jonka tarkoituksena oli lisätä tiimin jäsenten välistä vuorovaikutusta ja tiimin itsearviointia. Toinen osa oli koonti päivähoitoyksikön yhteisistä säännöistä ja sen tarkoituksena oli yhtenäistää koko päivähoitoyksikön toimintatapoja.
Produkteja varten teetimme ensin kyselyn kuudelle aineistonkeruuta varten valitulle tiimille. Kyselyiden jälkeen kävimme haastattelemassa valittujen tiimien tiimivastaavia päiväkodeilla.
Parhaimmillaan työntekijöiden erilaiset toimintatavat täydentävät toisiaan ja luovat monipuolisen kasvatusympäristön lapsille. Huonossa tapauksessa kuitenkin keskustelu ei onnistu ja työntekijät antavat ristiriitaisia viestejä lapsille eivätkä löydä yhteistä tapaa toimia. Haastatteluiden perusteella haastateltavat arvostivat erilaisuutta, mutta kokivat keskustelun tärkeäksi, jottei eroavaisuuksista aiheudu ongelmia. Kun tiimi toimii yhteistyössä keskenään, on myös helppo poiketa yhdessä sovituista toimintatavoista tarpeen vaatiessa.
Asiasanat: tiimityö, kehittäminen, varhaiskasvatus