Esteettömyyskierros - käyttäjäarviointI kokemäkeläisissä palvelupisteissä
Kuusisto, Niina (2015)
Kuusisto, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718100
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Kokemäen keskustan valituissa palvelupisteissä esteettömyys ja saavutettavuus toteutuvat. Palvelupisteiden fyysistä esteettömyyttä ja palveluiden saavutettavuutta tarkasteltiin erityisesti pyörätuolia käyttävän henkilön mukaisesti. Selvitys toteutettiin arvioijan kanssa esteettömyyskierroksella. Tarkkailussa olivat palveluympäristöt, joita työn tilaaja yleisimmin käyttää arjessaan. Tavoitteena oli esteettömyyskierroksesta saatujen tulosten ja kokemuksien perusteella laatia toimenpide-ehdotukset toimipisteistä kohteen esteettömyyden parantamiseksi. Raportissa tuodaan esille lisäksi esimerkiksi kustannusten näkökulma sekä lain määräämät edellytykset. Erilaiset osa-alueet vaikuttavat esteettömyyden mahdollistamisen osaksi luontevaa arkista toimintaa.
Tutkimus tehtiin tilaajan toiveesta ja ennakkokäsityksistä, että palvelupisteissä ilmenee esteitä pyörätuolia käyttäville. Työn menetelmänä käytettiin aktivoivaa osallistuvaa havainnointia eli toimintatutkimusta. Esteettömyyskierroksia tehtäessä käytettiin apuna Invalidiliiton asiakaspalvelutilojen esteettömyyden tarkistuslistaa sekä liiton ESKEH-hankkeessa kehitettyä rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitusmenetelmää. Kohteet kartoitettiin lomakkeen pohjalta sisätiloista ja ulkoa sisäänkäynnin edustalta. Kartoitukseen liitettiin arvioijan käyttäjäkokemukset.
Palvelupisteiden tilat olivat pääasiallisesti toimivia liikkumisesteisille henkilöille. Esteitä ilmeni kohteiden sisäänkäynnin yhteydessä sekä kalusteissa tai niiden järjestelyssä. Tilat olivat tarkoitusperiinsä nähden sopivia ja tarvittaessa muokattavissa, esimerkiksi muuttamalla tilan hyllyjärjestelyä tai muutoin siirtämällä kalusteita toisin. Henkilökunta muokkasi tilaa tarvittaessa pientoimin, esimerkiksi asettamalla kiilan tuulikapin oven aukipitämiseksi. Lisäksi kaikkien kohteiden henkilökunta otti yleisesti tarkastellen asiakkaansa hyvin huomioon.
Esteetön ympäristö on hyödyllinen ja sopii kaikille, mutta toisille se on toimimisen ehdoton edellytys. Tuloksien perusteella esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutuminen Kokemäen valituissa palvelupisteissä oli pääasiallisesti hyvällä tasolla. Tietoisuuden lisääminen aiheesta oli osa-alue, jossa saatiin selvästi positiivisia muutoksia välittömästi aikaan.
Tutkimus tehtiin tilaajan toiveesta ja ennakkokäsityksistä, että palvelupisteissä ilmenee esteitä pyörätuolia käyttäville. Työn menetelmänä käytettiin aktivoivaa osallistuvaa havainnointia eli toimintatutkimusta. Esteettömyyskierroksia tehtäessä käytettiin apuna Invalidiliiton asiakaspalvelutilojen esteettömyyden tarkistuslistaa sekä liiton ESKEH-hankkeessa kehitettyä rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitusmenetelmää. Kohteet kartoitettiin lomakkeen pohjalta sisätiloista ja ulkoa sisäänkäynnin edustalta. Kartoitukseen liitettiin arvioijan käyttäjäkokemukset.
Palvelupisteiden tilat olivat pääasiallisesti toimivia liikkumisesteisille henkilöille. Esteitä ilmeni kohteiden sisäänkäynnin yhteydessä sekä kalusteissa tai niiden järjestelyssä. Tilat olivat tarkoitusperiinsä nähden sopivia ja tarvittaessa muokattavissa, esimerkiksi muuttamalla tilan hyllyjärjestelyä tai muutoin siirtämällä kalusteita toisin. Henkilökunta muokkasi tilaa tarvittaessa pientoimin, esimerkiksi asettamalla kiilan tuulikapin oven aukipitämiseksi. Lisäksi kaikkien kohteiden henkilökunta otti yleisesti tarkastellen asiakkaansa hyvin huomioon.
Esteetön ympäristö on hyödyllinen ja sopii kaikille, mutta toisille se on toimimisen ehdoton edellytys. Tuloksien perusteella esteettömyyden ja saavutettavuuden toteutuminen Kokemäen valituissa palvelupisteissä oli pääasiallisesti hyvällä tasolla. Tietoisuuden lisääminen aiheesta oli osa-alue, jossa saatiin selvästi positiivisia muutoksia välittömästi aikaan.