Kaksikielisten 3-5-vuotiaiden lasten puhe- ja kielenkehitys : Opaskansio kaksikielisyydestä ja lapsen kielellisen osaamisen arvioinnista päiväkodin henkilökunnalle
Lipasti, Jennie (2015)
Lipasti, Jennie
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutustua 3-5-vuotiaiden lasten puhe- ja kielenkehitykseen ja luoda teoriakansio aiheesta. Lähtökohtana työlle oli Svenska Barnträdgården i Björneborgin esittämä tarve ruotsinkielen opetuksen kehittämistä varten teoriakansio kaksikielisyydestä. Tarkoituksena oli koota teoriakansio kaksikielisten lasten puhe- ja kielenkehityksestä, joka on työntekijöiden käytössä ja luomassa perustaa esimerkiksi kielituokioita varten. Opinnäytetyö rajattiin 3-5-vuotiaisiin lapsiin jotka olivat suomenkielisistä, ruotsinkielisistä ja kaksikielisistä perheistä.
Opinnäytetyöraportissa teoreettinen tieto koottiin niin, että se selventää mikä on normaalia lapsen puhe- ja kielenkehityksessä, mitä tarkoittaa kaksikielisyys, mitä haasteita ja mahdollisuuksia kaksikielisyyteen liittyy sekä leikin, päiväkodin työntekijän ja vanhempien merkitys lapsen kaksikielisyyteen. Lisäksi havainnoin lapsia ja pohdin, kohtasivatko teoria ja käytäntö.
Kansion sisältöä varten tehtiin opas jonka työntekijät saivat lukea ja toivoa siihen muutoksia. Svenska Barnträdgården i Björneborgin varhaiskasvatussuunnitelmissa on arvioitavana lapsen kielellinen kehitys ja teoriakansio luotiin niin että se voi toimia perustana myös lapsen kielellistä osaamista arvioitaessa.
Opinnäytetyöraportissa teoreettinen tieto koottiin niin, että se selventää mikä on normaalia lapsen puhe- ja kielenkehityksessä, mitä tarkoittaa kaksikielisyys, mitä haasteita ja mahdollisuuksia kaksikielisyyteen liittyy sekä leikin, päiväkodin työntekijän ja vanhempien merkitys lapsen kaksikielisyyteen. Lisäksi havainnoin lapsia ja pohdin, kohtasivatko teoria ja käytäntö.
Kansion sisältöä varten tehtiin opas jonka työntekijät saivat lukea ja toivoa siihen muutoksia. Svenska Barnträdgården i Björneborgin varhaiskasvatussuunnitelmissa on arvioitavana lapsen kielellinen kehitys ja teoriakansio luotiin niin että se voi toimia perustana myös lapsen kielellistä osaamista arvioitaessa.