K-Citymarket Porvoon Facebook -markkinoinnin kehityssuunnitelma
Passoja, Kristiina (2015)
Passoja, Kristiina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli K-Citymarket Porvoon kauppiaspariskunnan haasteelliseksi kokema Facebook – markkinointi. Tähän ongelmaan kauppiaspariskunta halusi vastauksia huomioiden Facebook – tykkääjien mielipiteet. Tavoitteena oli suunnitella muista ruokakaupoista eroavaa markkinointia, joten näistä lähtökohdista lähdettiin rakentamaan, Facebook – tykkääjien mielipiteitä kuunnellen, käyttökelpoisia ideoita K-Citymarket Porvoon Facebook – markkinointiin.
Opinnäytetyön aiheena on siis kehittää K-Citymarket Porvoon Facebook – markkinointia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että aluksi oli tehtävä pohjatutkimusta siitä, mitä Facebook – sivuista tykänneet kaipaavat sivuille, jonka jälkeen alettiin miettiä ratkaisua ongelmaan. K-Citymarket Porvoon Facebook – sivujen ongelmana on ollut se, että tykkääjät eivät ole olleet aktiivisia sivuilla. Epäaktiivisuus Facebook- sivuilla taas on johtunut siitä, että sivuilla ei ole ilmeisimmin ollut tarpeeksi mielenkiintoista sisältöä, jotta tykkääjät jakaisivat sitä eteenpäin.
Ongelma lähdettiin ratkaisemaan tekemällä webropol – kysely, johon lopulta vastasi 46 vastaajaa. Vastausten pääantia oli se, että yli puolet vastaajista mielsi Facebook – sivut selkeiksi ja totesi sieltä löytyvän mielenkiintoisia päivityksiä. Kuitenkin lähes kaikki vastasivat, että eivät jaa K-Citymarket Porvoon Facebook- sivujen sisältöä kavereilleen. Lisäksi lähes puolet vastaajista toivoi saavansa enemmän tietoa tarjouksista Facebookin välityksellä.
Webropol – kyselyn vastausten, asiantuntijamielipiteiden ja oman mielikuvituksen perusteella tehtiin Facebook - vuosikalenteri, jota voi käyttää joko sellaisenaan tai räätälöitynä. Vuosikalenterin pääkohtia ovat ystävänpäivän reseptikilpailu, kevään kootut lahjavinkit sekä siihen liittyvä arvonta, Facebook – ystävätarjouksena syksyn satoa – kampanja ja joulukalenteri. Lisäksi vuosikalenterista löytyy viikko/kuukausitasolla pienempiä kehitysehdotuksia. Jatkokehitysehdotuksena puolestaan nostetaan esille Instagram – tili, johon voi myös osittain ottaa käyttöön Facebook – markkinointiin suunnitellun vuosikellon.
Opinnäytetyön aiheena on siis kehittää K-Citymarket Porvoon Facebook – markkinointia. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että aluksi oli tehtävä pohjatutkimusta siitä, mitä Facebook – sivuista tykänneet kaipaavat sivuille, jonka jälkeen alettiin miettiä ratkaisua ongelmaan. K-Citymarket Porvoon Facebook – sivujen ongelmana on ollut se, että tykkääjät eivät ole olleet aktiivisia sivuilla. Epäaktiivisuus Facebook- sivuilla taas on johtunut siitä, että sivuilla ei ole ilmeisimmin ollut tarpeeksi mielenkiintoista sisältöä, jotta tykkääjät jakaisivat sitä eteenpäin.
Ongelma lähdettiin ratkaisemaan tekemällä webropol – kysely, johon lopulta vastasi 46 vastaajaa. Vastausten pääantia oli se, että yli puolet vastaajista mielsi Facebook – sivut selkeiksi ja totesi sieltä löytyvän mielenkiintoisia päivityksiä. Kuitenkin lähes kaikki vastasivat, että eivät jaa K-Citymarket Porvoon Facebook- sivujen sisältöä kavereilleen. Lisäksi lähes puolet vastaajista toivoi saavansa enemmän tietoa tarjouksista Facebookin välityksellä.
Webropol – kyselyn vastausten, asiantuntijamielipiteiden ja oman mielikuvituksen perusteella tehtiin Facebook - vuosikalenteri, jota voi käyttää joko sellaisenaan tai räätälöitynä. Vuosikalenterin pääkohtia ovat ystävänpäivän reseptikilpailu, kevään kootut lahjavinkit sekä siihen liittyvä arvonta, Facebook – ystävätarjouksena syksyn satoa – kampanja ja joulukalenteri. Lisäksi vuosikalenterista löytyy viikko/kuukausitasolla pienempiä kehitysehdotuksia. Jatkokehitysehdotuksena puolestaan nostetaan esille Instagram – tili, johon voi myös osittain ottaa käyttöön Facebook – markkinointiin suunnitellun vuosikellon.