Verkkokoulutus osana yrityksen uuden liiketoiminnan kehittämistä
Laurila, Tapio (2015)
Laurila, Tapio
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918370
Tiivistelmä
Teknologian kehittymisen ja digitalisaation myötä koulutustoiminnan rakenteet ja menetelmät ovat muuttumassa kiihtyvällä tahdilla. Verkkokoulutustekniikka mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman opettamisen ja opiskelun. Verkko-opetus johdattaa opiskelijat itseohjautuvuuteen, jolloin he voivat hyödyntää monimuotoisia oppimistekniikoita ja opetusmateriaaleja laaja-alaisesti. Kehittyvillä oppimisympäristöillä yritykset voivat uudistaa ja lisätä koulutustarjontaansa ilman paikallisia tai alueellisia rajoituksia.
Riippumattomuus ajasta ja paikasta antaa yrityksille oivan mahdollisuuden luoda aivan uudenlaista strategiaa koulutustoiminnalleen sekä lisätä kasvua liiketoiminnalle ja tuottavuudelle. Aikuiskoulutuksessa, mukaan lukien työvoimakoulutus, ollaan lisäämässä entistä enemmän verkkototeutuksen osuutta valtakunnallisessa koulutustarjonnassa. Liiketoimintansa uudistamiseksi yritysten tulee tarjota kilpailukykyisiä koulutustuotteita tehokkaasti monipuolisten verkkoympäristöjen avulla.
Verkkokoulutus siis mahdollistaa ja luo aivan uusia menetelmiä ja tapoja kouluttaa. Perinteiseen opetukseen, eli lähiopetukseen, verrattuna se haastaa myös opetushenkilöstön aivan uuden oppimisympäristön käyttämiseen. Tekniikan hallinta, menetelmien ja materiaalien tehokas hyödyntäminen sekä verkkopedagogiikan omaksuminen asettavat koulutuksen laadulliset tavoitteet uudenlaiseen tarkasteluun. Tavoitteiden saavuttamiseksi opetushenkilöstön sitoutumisen uuden oppimiseen täytyy olla motivoitunutta ja innostunutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia verkkokoulutustuotannon kehittämisen vaikutusta osana Avartum Instituutti Oy:n uutta liiketoimintaa. Tutkimuksella haettiin vastauksia kysymyksiin, miten koulutusliiketoimintaa voidaan uudistaa ja kehittää verkkokoulutuksena kannattavasti, millaisia vaikutuksia verkkokoulutuksella on organisaatioon ja opetushenkilöstön toimintaan ja miten ne tulisi huomioida muutoksessa.
Riippumattomuus ajasta ja paikasta antaa yrityksille oivan mahdollisuuden luoda aivan uudenlaista strategiaa koulutustoiminnalleen sekä lisätä kasvua liiketoiminnalle ja tuottavuudelle. Aikuiskoulutuksessa, mukaan lukien työvoimakoulutus, ollaan lisäämässä entistä enemmän verkkototeutuksen osuutta valtakunnallisessa koulutustarjonnassa. Liiketoimintansa uudistamiseksi yritysten tulee tarjota kilpailukykyisiä koulutustuotteita tehokkaasti monipuolisten verkkoympäristöjen avulla.
Verkkokoulutus siis mahdollistaa ja luo aivan uusia menetelmiä ja tapoja kouluttaa. Perinteiseen opetukseen, eli lähiopetukseen, verrattuna se haastaa myös opetushenkilöstön aivan uuden oppimisympäristön käyttämiseen. Tekniikan hallinta, menetelmien ja materiaalien tehokas hyödyntäminen sekä verkkopedagogiikan omaksuminen asettavat koulutuksen laadulliset tavoitteet uudenlaiseen tarkasteluun. Tavoitteiden saavuttamiseksi opetushenkilöstön sitoutumisen uuden oppimiseen täytyy olla motivoitunutta ja innostunutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia verkkokoulutustuotannon kehittämisen vaikutusta osana Avartum Instituutti Oy:n uutta liiketoimintaa. Tutkimuksella haettiin vastauksia kysymyksiin, miten koulutusliiketoimintaa voidaan uudistaa ja kehittää verkkokoulutuksena kannattavasti, millaisia vaikutuksia verkkokoulutuksella on organisaatioon ja opetushenkilöstön toimintaan ja miten ne tulisi huomioida muutoksessa.