Porvoo Campus Culture of Learning – A Case Study
Harju, Lasse; Inkeroinen, Joe (2015)
Harju, Lasse
Inkeroinen, Joe
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018447
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite on arvioida Haaga-Helian Porvoon toimipisteen kulttuuria. Tutkimuksen alkuperäinen toimeksiantaja oli oppimiskulttuuria kehittävä projekti, joka myöhemmin lakkautettiin. Tästä syystä työn tuloksia voidaan käyttää tulevissa aiheeseen liittyvissä projekteissa.
Tutkimusongelma on määritellä ideaalikulttuuri ja verrata sitä Haaga-Helian Porvoon toimipisteen kulttuuriin. Paikallista kulttuuria tarkastellaan sekä henkilökunnan että opiskelijoiden näkökulmasta. Tarkastelun yhteydessä havaitut ongelmat arvioidaan ja niiden alkuperät pyritään selvittämään. Työ on kvalitatiivinen tutkimus joka koostuu pöytätutkimuksesta, havainnoinnista, henkilökunnan ja opiskelijoiden teemahaastatteluista, ja abduktiivisesta sisältöanalyysistä.
Tutkimusta tukeva teoreettinen viitekehys koostuu organisaatiokulttuurista, kulttuurin tasoista ja ulottuvuuksista, tämänhetkisistä organisaatiokulttuurimalleista, sekä opiskelijaenemmistön sukupolvea käsittelevästä tiedosta. Viitekehystä käytetään empiirisen tutkimuksen pohjana ja ideaalikulttuurin määrittelyssä.
Tutkimuksen mukaan ideaalikulttuuri on tasa-arvoinen ja arvostaa yksilön panosta enemmän kuin statusta. Ihmisiä kohdellaan yksilöinä, ja ilmapiiri on inklusiivinen, rehellinen ja epämuodollinen. Työ perustuu yhteistyöhön ja vaikka yhteisö määrittelee viitekehyksen, yksilöillä on oikeus käyttää itselleen mieluisia työtapoja sen rajoissa. Haaga-Helian arvojen todetaan olevan jokseenkin samassa linjassa ideaalikulttuurin kanssa, mikä korostaa kehityksen tärkeyttä. Ongelmia tuodaan esille reiluuteen, kommunikointiin ja koettuihin arvoihin liittyen, ja niihin liittyen ehdotetaan mahdollisia ratkaisuja ja jatkotutkimusaiheita.
Tutkimusongelma on määritellä ideaalikulttuuri ja verrata sitä Haaga-Helian Porvoon toimipisteen kulttuuriin. Paikallista kulttuuria tarkastellaan sekä henkilökunnan että opiskelijoiden näkökulmasta. Tarkastelun yhteydessä havaitut ongelmat arvioidaan ja niiden alkuperät pyritään selvittämään. Työ on kvalitatiivinen tutkimus joka koostuu pöytätutkimuksesta, havainnoinnista, henkilökunnan ja opiskelijoiden teemahaastatteluista, ja abduktiivisesta sisältöanalyysistä.
Tutkimusta tukeva teoreettinen viitekehys koostuu organisaatiokulttuurista, kulttuurin tasoista ja ulottuvuuksista, tämänhetkisistä organisaatiokulttuurimalleista, sekä opiskelijaenemmistön sukupolvea käsittelevästä tiedosta. Viitekehystä käytetään empiirisen tutkimuksen pohjana ja ideaalikulttuurin määrittelyssä.
Tutkimuksen mukaan ideaalikulttuuri on tasa-arvoinen ja arvostaa yksilön panosta enemmän kuin statusta. Ihmisiä kohdellaan yksilöinä, ja ilmapiiri on inklusiivinen, rehellinen ja epämuodollinen. Työ perustuu yhteistyöhön ja vaikka yhteisö määrittelee viitekehyksen, yksilöillä on oikeus käyttää itselleen mieluisia työtapoja sen rajoissa. Haaga-Helian arvojen todetaan olevan jokseenkin samassa linjassa ideaalikulttuurin kanssa, mikä korostaa kehityksen tärkeyttä. Ongelmia tuodaan esille reiluuteen, kommunikointiin ja koettuihin arvoihin liittyen, ja niihin liittyen ehdotetaan mahdollisia ratkaisuja ja jatkotutkimusaiheita.