Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma : case: Yritys X
Kanarik, Kadi (2015)
Kanarik, Kadi
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517710
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda ehdotus digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmasta pienelle yritykselle. Tällä hetkellä erityisesti yrityksen digitaalisen markkinoinnin panostukset ovat melkein olemattomat. Yrityksellä ei esimerkiksi ole lainkaan verkkosivuja. Yrityksen tavoitteena on kasvattaa asiakaskuntaa sekä kehittää yrityksen brändi-imagoa.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: teoriaan ja empiriaan. Teoriaosan tarkoituksena on antaa yrittäjälle peruslähtökohdat siihen, mitä digitaalinen markkinointiviestintä on sekä kertoa yleisellä tasolla nykyajan markkinoinnin kehityssuunnista. Teorian toisessa osassa käsitellään markkinointiviestintäsuunnitelman tekemistä pienyritykselle. Empiirisessä osiossa on rakennettu digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Tukemaan yrityksen digitaalista markkinointiviestintää opinnäytetyön tekijä on luonut yritykselle vuosikellon, joka helpottaa markkinoinnin suunnittelemista ja aikatauluttamista. Aineisto perustuu tuoreeseen alan kirjallisuuteen sekä yrittäjän ja yrityksen työntekijän haastatteluun. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen.
Opinnäytetyössä tulee ilmi, että markkinointiviestinnän suunnitelma tulee luoda asiakasta silmällä pitäen. Ihmiset kokevat, että internetiin kirjoittaminen ja jakaminen on yhä luonnollisempaa niin toisten ihmisten kuin myös yritysten kanssa. Verkossa olo saa aikaan myös asiakastyytyväisyyttä ja nykyään on jo oletettavaa, että yritys löytyy verkosta. Pienille yrityksille haastetta asettavat erityisesti rajalliset resurssit niin ajallisesti ja rahallisesti. Digitaalinen markkinointi koetaan kuitenkin hyväksi keinoksi suorittaa markkinointiviestintää muun muassa kustannustehokkuutensa vuoksi.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: teoriaan ja empiriaan. Teoriaosan tarkoituksena on antaa yrittäjälle peruslähtökohdat siihen, mitä digitaalinen markkinointiviestintä on sekä kertoa yleisellä tasolla nykyajan markkinoinnin kehityssuunnista. Teorian toisessa osassa käsitellään markkinointiviestintäsuunnitelman tekemistä pienyritykselle. Empiirisessä osiossa on rakennettu digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Tukemaan yrityksen digitaalista markkinointiviestintää opinnäytetyön tekijä on luonut yritykselle vuosikellon, joka helpottaa markkinoinnin suunnittelemista ja aikatauluttamista. Aineisto perustuu tuoreeseen alan kirjallisuuteen sekä yrittäjän ja yrityksen työntekijän haastatteluun. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen.
Opinnäytetyössä tulee ilmi, että markkinointiviestinnän suunnitelma tulee luoda asiakasta silmällä pitäen. Ihmiset kokevat, että internetiin kirjoittaminen ja jakaminen on yhä luonnollisempaa niin toisten ihmisten kuin myös yritysten kanssa. Verkossa olo saa aikaan myös asiakastyytyväisyyttä ja nykyään on jo oletettavaa, että yritys löytyy verkosta. Pienille yrityksille haastetta asettavat erityisesti rajalliset resurssit niin ajallisesti ja rahallisesti. Digitaalinen markkinointi koetaan kuitenkin hyväksi keinoksi suorittaa markkinointiviestintää muun muassa kustannustehokkuutensa vuoksi.