Perhetyötä etsimässä : kasvattajien ja johtajien kokemuksia perhetyöstä Keravan varhaiskasvatuksessa
Vilkman, Mari (2015)
Vilkman, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110315906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110315906
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen perhetyö on nykypäivänä yhä laajeneva työmuoto, joka useimmiten ennalta ehkäisevänä palveluna limittyy sekä perhetyön että varhaiskasvatuksen kenttään. Vielä ei kuitenkaan ole yksiselitteistä mitä perhetyö varhaiskasvatuksessa kaiken kaikkiaan on ja miten sitä toteutetaan. Näissä kunnissa, joissa työmuoto jo auki kirjoitettuna löytyy, on hyvinkin erilaisia ratkaisumalleja siihen, mitä se todellisessa arjessa on. Keravan varhaiskasvatuksessa on oma mallinsa toteuttaa työmuotoa. Työtä haluttiin arvioida ja sitä kautta myös kehittää, ja ajankohtainen tutkimustieto oli tarpeen.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Osoitin sähköisen lomakehaastattelun Keravan varhaiskasvatuksen kasvattajille. Ensimmäisen lomakehaastattelun aineiston perusteella muodostin toisen lomakehaastattelun, jonka osoitin viidelle Keravan varhaiskasvatuksen johtajalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kasvattajien kokemuksia perhetyöstä varhaiskasvatuksessa, sekä syventää näkemystä johtajuuden näkökulmalla.
Opinnäytetyöni lähestyy perhetyötä varhaiskasvatuksessa fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen perusperiaatteita kunnioittaen. Kasvattajien ja johtajien kokemukset perhetyöstä ovat ensisijalla. Aineistoanalyysi, jota käytin oli Perttulan kehittelemä hermeneuttinen analyysitapa, joka eteni kaksi vaiheisena. Molempiin vaiheisiin kuului seitsemän alavaihetta. Aineistoanalyysissä edettiin yksilön kokemusten muodostamista sisältöalueista yleiseen merkitysverkostoon, ja lopuksi yleiseen kuvaukseen tutkittavasta ilmiöstä.
Perhetyötä Keravan varhaiskasvatuksessa toteuttavat perhetyöntekijä, kasvattajat ja muu henkilökunta. Lisäksi muita toimijoita mainitaan, esim. seurakunta. Työtä tehdään yhteistyössä, mutta myös yksilöinä itsenäisesti. Perhetyö on ohjaamista ja konsultointia, keskustelua, kohtaamista ja monia muita sisällöllisiä asioita. Kasvatuskumppanuus on kasvattajien kokemuksista nouseva perustyönmuoto. Merkittävin kehittämisen kohta on tietoisuuden lisääminen, sekä kasvattajien ammatillisen vastuun korostaminen.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Osoitin sähköisen lomakehaastattelun Keravan varhaiskasvatuksen kasvattajille. Ensimmäisen lomakehaastattelun aineiston perusteella muodostin toisen lomakehaastattelun, jonka osoitin viidelle Keravan varhaiskasvatuksen johtajalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kasvattajien kokemuksia perhetyöstä varhaiskasvatuksessa, sekä syventää näkemystä johtajuuden näkökulmalla.
Opinnäytetyöni lähestyy perhetyötä varhaiskasvatuksessa fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen perusperiaatteita kunnioittaen. Kasvattajien ja johtajien kokemukset perhetyöstä ovat ensisijalla. Aineistoanalyysi, jota käytin oli Perttulan kehittelemä hermeneuttinen analyysitapa, joka eteni kaksi vaiheisena. Molempiin vaiheisiin kuului seitsemän alavaihetta. Aineistoanalyysissä edettiin yksilön kokemusten muodostamista sisältöalueista yleiseen merkitysverkostoon, ja lopuksi yleiseen kuvaukseen tutkittavasta ilmiöstä.
Perhetyötä Keravan varhaiskasvatuksessa toteuttavat perhetyöntekijä, kasvattajat ja muu henkilökunta. Lisäksi muita toimijoita mainitaan, esim. seurakunta. Työtä tehdään yhteistyössä, mutta myös yksilöinä itsenäisesti. Perhetyö on ohjaamista ja konsultointia, keskustelua, kohtaamista ja monia muita sisällöllisiä asioita. Kasvatuskumppanuus on kasvattajien kokemuksista nouseva perustyönmuoto. Merkittävin kehittämisen kohta on tietoisuuden lisääminen, sekä kasvattajien ammatillisen vastuun korostaminen.