Nousujohteinen harjoittelu henkilöstövuokrausyrityksessä rakennusalalla
Julku, Jaakko (2015)
Julku, Jaakko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018514
Tiivistelmä
Henkilöstövuokrausyritys WorkPower Oy:llä monet rakennusalan ammattikorkeakouluopiskelijat suorittavat koulun vaatiman työntekijätason harjoittelun. He eivät kuitenkaan pääse yrityksen kautta työnjohtoharjoitteluun. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli sel-vittää, miten WorkPowerin kautta opiskelijat voivat suorittaa myös työnjohtoharjoitte-lun, mitä se vaatii ja miten mahdollisuutta sen suorittamiseen voitaisiin parantaa. Lisäksi työssä avataan Tampereen ammattikorkeakoulun harjoittelujen ohjeet sekä vaatimukset ja myös henkilöstövuokrausyrityksen toiminta. Työtä varten tehtiin erilaisia kirjallisuus-selvityksiä, mutta erityisesti painottuivat WorkPowerin entisten opiskelijatyöntekijöiden ja asiakasyritysten haastattelut. Haastatteluilla selvitettiin eri osapuolien näkemys nousujohteisen harjoittelun suorittamisesta henkilöstövuokrausyrityksessä.
Suoritettujen haastattelujen avulla paljastui, että opiskelija voi päästä työnjohtoharjoitteluun useallakin eri tavalla WorkPowerin kautta tai yrityksellä työskentelyn tuomien kokemusten ja referenssien avulla. Helpoimmaksi tavaksi osoittautui opiskelijan oma aktii-visuus asiakasyrityksen suuntaan eli oman koulutustason ja harjoittelun tarpeen esiin tuominen ja yrityksen henkilöstön avustamana kyseiselle yritykselle työllistyminen. Mui-ta keinoja olivat suoraan työnjohtotehtäviin hakeminen ja yrityksessä työskentelyn tuoman työkokemuksen ja referenssien avulla johonkin toiseen yritykseen työnjohtoharjoitteluun hakeminen. Lisäksi haastattelut toivat esiin eri osapuolten näkemyksiä ja kokemuksia vuokratyöstä sekä neuvoja opiskelijoille, miten kannattaisi vuokrayrityksessä työskennellessä toimia.
Yksi tapa, jolla voitaisiin edistää opiskelijan työnjohtoharjoittelun suorittamista, oli mahdollistaa asiakasyrityksissä opiskelijan työskenteleminen työntekijä- ja toimihenkilötasojen välissä. Tällä tavoin opiskelija saisi harjoittelunsa suoritettua eikä asiakasyrityk-sen tarvitsisi välttämättä palkata yhtä työnjohtajaa, koska opiskelija korvaisi tämän toimimalla työhön osallistuvana työnjohtajana. Kaikki asiakasyritysten edustajat eivät olleet selvillä työtekijöiden opiskelijataustoista eivätkä harjoittelun vaatimuksista. Kehitettävää tässä asiassa oli vuokratyön osapuolien tiedonvaihdossa ja opiskelijoiden aktiivisuudessa.
Suoritettujen haastattelujen avulla paljastui, että opiskelija voi päästä työnjohtoharjoitteluun useallakin eri tavalla WorkPowerin kautta tai yrityksellä työskentelyn tuomien kokemusten ja referenssien avulla. Helpoimmaksi tavaksi osoittautui opiskelijan oma aktii-visuus asiakasyrityksen suuntaan eli oman koulutustason ja harjoittelun tarpeen esiin tuominen ja yrityksen henkilöstön avustamana kyseiselle yritykselle työllistyminen. Mui-ta keinoja olivat suoraan työnjohtotehtäviin hakeminen ja yrityksessä työskentelyn tuoman työkokemuksen ja referenssien avulla johonkin toiseen yritykseen työnjohtoharjoitteluun hakeminen. Lisäksi haastattelut toivat esiin eri osapuolten näkemyksiä ja kokemuksia vuokratyöstä sekä neuvoja opiskelijoille, miten kannattaisi vuokrayrityksessä työskennellessä toimia.
Yksi tapa, jolla voitaisiin edistää opiskelijan työnjohtoharjoittelun suorittamista, oli mahdollistaa asiakasyrityksissä opiskelijan työskenteleminen työntekijä- ja toimihenkilötasojen välissä. Tällä tavoin opiskelija saisi harjoittelunsa suoritettua eikä asiakasyrityk-sen tarvitsisi välttämättä palkata yhtä työnjohtajaa, koska opiskelija korvaisi tämän toimimalla työhön osallistuvana työnjohtajana. Kaikki asiakasyritysten edustajat eivät olleet selvillä työtekijöiden opiskelijataustoista eivätkä harjoittelun vaatimuksista. Kehitettävää tässä asiassa oli vuokratyön osapuolien tiedonvaihdossa ja opiskelijoiden aktiivisuudessa.