Sosiaalisen median ohjeistus Joensuun Seudun OP-Kiinteistökeskukselle
Hukka, Reeta; Partinen, Mari (2015)
Hukka, Reeta
Partinen, Mari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018498
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli luoda Joensuun Seudun OP-Kiinteistökeskukselle ohjeistus sosiaalisesta mediasta yrityksen käytössä. Tässä työssä pyrittiin antamaan yritykselle uudenlaisia, nykypäivänä suosituiksi havaittuja keinoja yrityksen markkinoinnin toteuttamiseen, perinteisten markkinointivälineiden tueksi. Toimeksiantajalla ei ole aiempaa kokemusta sosiaalisessa mediassa toimimisesta, tästä syystä ohjeistus pidettiin yksinkertaisena ja käytännönläheisenä.
Tähän toiminnalliseen opinnäytetyöhön luotiin opinnäytetyöraportti ja produkti eli tuotos. Työ toteutettiin käyttämällä hyväksi benchmarking-menetelmää. Lisäksi havainnoitiin kiinteistönvälitysfirmojen osallistumista sosiaaliseen mediaan ja haastateltiin Joensuun Seudun OP-Kiinteistökeskuksen henkilöstöä.
Opinnäytetyöraportissa käsiteltiin laajasti teoriaa sosiaalisesta mediasta ja sen hyödyntämisestä yrityksen markkinoinnissa. Lisäksi työssä esiteltiin neljä kiinteistönvälitysyritykselle sopivaa sosiaalisen median kanavaa ja valittiin kanavista yksi, jota käsiteltiin produktissa. Produktiin sisällytettiin benchmarkingin tulokset ja käytännön ohjeistus yrityksen sosiaalisen median markkinointiin.
Tulevaisuudessa voitaisiin tehdä selvitystyö sosiaalisen median vaikutuksista kiinteistönvälitysyrityksen kannattavuuteen tai luoda sosiaalisen median markkinointikampanja.
Tähän toiminnalliseen opinnäytetyöhön luotiin opinnäytetyöraportti ja produkti eli tuotos. Työ toteutettiin käyttämällä hyväksi benchmarking-menetelmää. Lisäksi havainnoitiin kiinteistönvälitysfirmojen osallistumista sosiaaliseen mediaan ja haastateltiin Joensuun Seudun OP-Kiinteistökeskuksen henkilöstöä.
Opinnäytetyöraportissa käsiteltiin laajasti teoriaa sosiaalisesta mediasta ja sen hyödyntämisestä yrityksen markkinoinnissa. Lisäksi työssä esiteltiin neljä kiinteistönvälitysyritykselle sopivaa sosiaalisen median kanavaa ja valittiin kanavista yksi, jota käsiteltiin produktissa. Produktiin sisällytettiin benchmarkingin tulokset ja käytännön ohjeistus yrityksen sosiaalisen median markkinointiin.
Tulevaisuudessa voitaisiin tehdä selvitystyö sosiaalisen median vaikutuksista kiinteistönvälitysyrityksen kannattavuuteen tai luoda sosiaalisen median markkinointikampanja.