Sidosryhmätyön merkityksellisyys Oulun kauppakamarin valiokunnille
Romppainen, Henna (2015)
Romppainen, Henna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118699
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oulun kauppakamari, jonka valiokunnat ovat opinnäytetyön keskiössä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisena valiokuntien jäsenet kokevat valiokuntatyön, ja miten kauppakamarin toiminta on vastannut heidän odotuksiaan. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata tutkimuskysymyksiin ”Kokevatko valiokunnan jäsenet työnsä merkitykselliseksi?” ja ”Miten kauppakamari on huomioinut valiokuntatyön omassa työssään valiokuntien näkökulmasta?”
Tietoperusta muodostuu sidosryhmävuorovaikutuksesta, työn merkityksellisyydestä ja mielekkyydestä, sekä vapaaehtoistoiminnan motivaatiotekijöistä. Sidosryhmävuorovaikutus on tutkimuksen taustasyynä, minkä vuoksi se on tietoperustassa ensimmäisenä. Työn merkityksellisyys ja mielekkyys käsitellään yleisellä tasolla, mitä ne tarkoittavat ja mitkä tekijät niihin vaikuttavat. Vapaaehtoistoiminnan motivaatiotekijöitä tarkastellaan valiokunnan jäsenten motivaation pohdintaa varten, sillä myös valiokuntatoiminta on vapaaehtoista.
Tutkimus tehtiin tilastollisena tutkimuksena, jossa teetettiin sähköpostikysely Digium-ohjelmalla. Kyselylomakkeessa hyödynnettiin osittain vuoden 2014 jäsentyytyväisyyskyselyn kysymyksiä. Kyseessä oli kokonaistutkimus, jossa perusjoukkona olivat kaikki valiokunnan jäsenet. Kyselyyn vastasi 210 jäsenestä 38.
Tulosten perusteella sidosryhmävuorovaikutus on Oulun kauppakamarin ja valiokuntien välillä kunnossa, joka tarkoittaa kauppakamarin huomioivan valiokuntatyön toiminnassaan hyvin. Suurin osa valiokunnan jäsenistä tuntee työnsä merkitykselliseksi ja mielekkääksi, ja eniten valiokunnan jäseniä motivoi halu ja mahdollisuus vaikuttamiseen, sekä hyvä työyhteisö. Jäsentyytyväisyyskyselyyn verrattuna valiokunnan jäsenet näkevät kauppakamarin toiminnan samoin kuin muut jäsenet, lukuun ottamatta vaikuttamista osaavan työvoiman saatavuuteen, jonka valiokunnan jäsenet kokivat myös tärkeänä. Kehityskohteiksi nousi jäsenten aktiivisuuden lisääminen, toiminnan konkretisoiminen ja yhteistyön tehostaminen. Tulokset antavat yleiskuvan valiokunnan jäsenten suhtautumisesta valiokuntatyöhön ja kauppakamarin toimintaan. Tutkimus on Oulun kauppakamarin hyödynnettävissä, joka voi tuloksiin pohjautuen kehittää valiokuntatoimintaa.
Tietoperusta muodostuu sidosryhmävuorovaikutuksesta, työn merkityksellisyydestä ja mielekkyydestä, sekä vapaaehtoistoiminnan motivaatiotekijöistä. Sidosryhmävuorovaikutus on tutkimuksen taustasyynä, minkä vuoksi se on tietoperustassa ensimmäisenä. Työn merkityksellisyys ja mielekkyys käsitellään yleisellä tasolla, mitä ne tarkoittavat ja mitkä tekijät niihin vaikuttavat. Vapaaehtoistoiminnan motivaatiotekijöitä tarkastellaan valiokunnan jäsenten motivaation pohdintaa varten, sillä myös valiokuntatoiminta on vapaaehtoista.
Tutkimus tehtiin tilastollisena tutkimuksena, jossa teetettiin sähköpostikysely Digium-ohjelmalla. Kyselylomakkeessa hyödynnettiin osittain vuoden 2014 jäsentyytyväisyyskyselyn kysymyksiä. Kyseessä oli kokonaistutkimus, jossa perusjoukkona olivat kaikki valiokunnan jäsenet. Kyselyyn vastasi 210 jäsenestä 38.
Tulosten perusteella sidosryhmävuorovaikutus on Oulun kauppakamarin ja valiokuntien välillä kunnossa, joka tarkoittaa kauppakamarin huomioivan valiokuntatyön toiminnassaan hyvin. Suurin osa valiokunnan jäsenistä tuntee työnsä merkitykselliseksi ja mielekkääksi, ja eniten valiokunnan jäseniä motivoi halu ja mahdollisuus vaikuttamiseen, sekä hyvä työyhteisö. Jäsentyytyväisyyskyselyyn verrattuna valiokunnan jäsenet näkevät kauppakamarin toiminnan samoin kuin muut jäsenet, lukuun ottamatta vaikuttamista osaavan työvoiman saatavuuteen, jonka valiokunnan jäsenet kokivat myös tärkeänä. Kehityskohteiksi nousi jäsenten aktiivisuuden lisääminen, toiminnan konkretisoiminen ja yhteistyön tehostaminen. Tulokset antavat yleiskuvan valiokunnan jäsenten suhtautumisesta valiokuntatyöhön ja kauppakamarin toimintaan. Tutkimus on Oulun kauppakamarin hyödynnettävissä, joka voi tuloksiin pohjautuen kehittää valiokuntatoimintaa.