Kiusaamisen ehkäisyn työkalu Ihalan esiopetukselle : ehkäistään kiusaamista kehittämällä lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja
Vuoristo, Aleksi (2015)
Vuoristo, Aleksi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018423
Tiivistelmä
Tämä raportti on toiminnallisen opinnäytetyöni kuvaus. Toteutin opinnäytetyöni kehittämishankkeena. Se sijoittui ajallisesti vuoden 2015 helmikuusta marraskuuhun. Kehittämishankkeen toimeksiantaja oli Ihalan esiopetusyksikkö, joka toimii Raisiossa Ihalan koulun tiloissa.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteeksi muodostui luoda sellainen Kiusaamisen ehkäisyn työkalu erityisesti Ihalan esiopetusyksikölle, jonka yksikkö voisi liittää omaan kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen yksikkökohtaiseen suunnitelmaansa. Hankkeen tuotokseksi muodostui kolme erilaista tuokiorunkoa ja arviointilomakkeen sisältävä Kiusaamisen ehkäisyn työkalu. Se saatiin aikaan suunnittelemalla tuokiorunkoja ja testaamalla, havainnoimalla ja reflektoimalla sekä muokkaamalla niitä – paitsi kolmas tuokiorunko, jota ei ole testattu. Tuokiorunkojen puitteissa on lasten tarkoitus saada harjoitella erityisesti sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja.
Kiusaamista voidaan ehkäistä systemaattisen työkalun ja esimerkiksi aikuisjohtoisten tuokioiden avulla. Hyvin tärkeää on kuitenkin myös kiusaamistilanteiden tai mahdollisten sellaisten seuraaminen arjessa – joskus lasten sosiaaliset taidot voivat olla vakuuttavat harjoitustilanteissa, muttei vielä oikeassa tilanteessa. Taitavan käyttäytymisen ja kiusaamatta olemisen siirtyminen lasten arkielämään ja esimerkiksi vapaaseen leikkiin on työkalun varsinainen tavoite.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteeksi muodostui luoda sellainen Kiusaamisen ehkäisyn työkalu erityisesti Ihalan esiopetusyksikölle, jonka yksikkö voisi liittää omaan kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen yksikkökohtaiseen suunnitelmaansa. Hankkeen tuotokseksi muodostui kolme erilaista tuokiorunkoa ja arviointilomakkeen sisältävä Kiusaamisen ehkäisyn työkalu. Se saatiin aikaan suunnittelemalla tuokiorunkoja ja testaamalla, havainnoimalla ja reflektoimalla sekä muokkaamalla niitä – paitsi kolmas tuokiorunko, jota ei ole testattu. Tuokiorunkojen puitteissa on lasten tarkoitus saada harjoitella erityisesti sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja.
Kiusaamista voidaan ehkäistä systemaattisen työkalun ja esimerkiksi aikuisjohtoisten tuokioiden avulla. Hyvin tärkeää on kuitenkin myös kiusaamistilanteiden tai mahdollisten sellaisten seuraaminen arjessa – joskus lasten sosiaaliset taidot voivat olla vakuuttavat harjoitustilanteissa, muttei vielä oikeassa tilanteessa. Taitavan käyttäytymisen ja kiusaamatta olemisen siirtyminen lasten arkielämään ja esimerkiksi vapaaseen leikkiin on työkalun varsinainen tavoite.