Sosiaalinen intranet liiketoiminnan tukena Yleisradiossa
Hilden, Kaisa-Maaria (2015)
Hilden, Kaisa-Maaria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118763
Tiivistelmä
Yle on suomalainen julkisen palvelun mediayhtiö, jossa otettiin lokakuussa 2015 käyttöön uusi sosiaalinen intranet. Intranet-uudistus oli jatkoa Ylen kollaboraatiotyövälineiden uudistukselle ja tuki yhtiössä käynnissä olevaa työympäristön muutosta ja työhyvinvointihanketta.
Opinnäytetyössä kuvataan, mikä on sosiaalinen intranet ja mitä ominaisuuksia siihen liittyy. Jotta intranet olisi aidosti sosiaalinen, yhteisöllisyyden tulisi olla läsnä siellä kaikkialla ja te-keminen ilmenee sosiaalisena toimintana. Vaikka sosiaalinen intranet on megatrendi Suomessa, sen – kuten minkä tahansa organisaation tietoteknisen ratkaisun – tavoitteena on tukea yrityksen liiketoimintaa. Jos organisaatiolla ei ole aitoa tarvetta sosiaalisille työvälineille, ja ennen kaikkea johdon tukea sosiaaliselle työnteolla, ei sosiaalista intranetiä kannata ottaa käyttöön.
Sosiaalisella intranetillä voidaan ratkaista monia tietotyön kipukohtia, jotka lähtökohtaisesti liittyvät tietoon, tiedon löytämiseen ja jakamiseen. Avoimuus ja keskustelu lisäävät tietoa ja ymmärrystä, ja tämä puolestaan tehostaa työntekoa.
Ylen intranet-projektissa uudistettiin yhtiön intranet kokonaisuudessaan. Uusi Googlen teknologialla toteutettu intranet korvasi vanhan SharePoint-pohjaisen intranetin, ja sen yhteydessä olleet tiimien ja projektien työtilat, sekä ekstranetin. Projektin yhteydessä osallistettiin loppu-käyttäjiä jo varhaisessa vaiheessa, ja Ylen työntekijät pääsivät pilotoimaan uutta intranetiä jo kuukausia ennen koko yhtiön käyttöönottoa. Pilottikäyttäjillä oli myös suuri rooli käyttöönoton yhteydessä ja sen jälkeen muiden käyttäjien lähitukena.
Sosiaalinen intranet sopii Ylen kaltaiselle yritykselle, jossa tehdään hyvin monimuotoista työtä ja jossa yhteistyön muodot sekä sisäisesti että ulkoisten kumppaneiden kanssa lisääntyvät koko ajan. Kuitenkin sosiaalinen intranet ei ratkaise ongelmia eikä luo uusia työn tekemisen tapoja, se on vain tuki ja työkalu, kun työn tekeminen muuttuu.
Opinnäytetyössä kuvataan, mikä on sosiaalinen intranet ja mitä ominaisuuksia siihen liittyy. Jotta intranet olisi aidosti sosiaalinen, yhteisöllisyyden tulisi olla läsnä siellä kaikkialla ja te-keminen ilmenee sosiaalisena toimintana. Vaikka sosiaalinen intranet on megatrendi Suomessa, sen – kuten minkä tahansa organisaation tietoteknisen ratkaisun – tavoitteena on tukea yrityksen liiketoimintaa. Jos organisaatiolla ei ole aitoa tarvetta sosiaalisille työvälineille, ja ennen kaikkea johdon tukea sosiaaliselle työnteolla, ei sosiaalista intranetiä kannata ottaa käyttöön.
Sosiaalisella intranetillä voidaan ratkaista monia tietotyön kipukohtia, jotka lähtökohtaisesti liittyvät tietoon, tiedon löytämiseen ja jakamiseen. Avoimuus ja keskustelu lisäävät tietoa ja ymmärrystä, ja tämä puolestaan tehostaa työntekoa.
Ylen intranet-projektissa uudistettiin yhtiön intranet kokonaisuudessaan. Uusi Googlen teknologialla toteutettu intranet korvasi vanhan SharePoint-pohjaisen intranetin, ja sen yhteydessä olleet tiimien ja projektien työtilat, sekä ekstranetin. Projektin yhteydessä osallistettiin loppu-käyttäjiä jo varhaisessa vaiheessa, ja Ylen työntekijät pääsivät pilotoimaan uutta intranetiä jo kuukausia ennen koko yhtiön käyttöönottoa. Pilottikäyttäjillä oli myös suuri rooli käyttöönoton yhteydessä ja sen jälkeen muiden käyttäjien lähitukena.
Sosiaalinen intranet sopii Ylen kaltaiselle yritykselle, jossa tehdään hyvin monimuotoista työtä ja jossa yhteistyön muodot sekä sisäisesti että ulkoisten kumppaneiden kanssa lisääntyvät koko ajan. Kuitenkin sosiaalinen intranet ei ratkaise ongelmia eikä luo uusia työn tekemisen tapoja, se on vain tuki ja työkalu, kun työn tekeminen muuttuu.