Sosiaalisten taitojen tukeminen toiminnallisessa ryhmässä
Ahola, Satu; Paarto, Moona (2015)
Ahola, Satu
Paarto, Moona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218826
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten lasten sosiaalisia taitoja voidaan tukea toiminnallisen ryhmätyöskentelyn avulla ja tuoda esille erilaisia menetelmiä, joita lasten ryhmätoiminnassa hyödynnetään. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda ilmi nykyajan kasvavaa tarvetta lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen varhaisessa vaiheessa ja tarpeen taustalla vaikuttavia ilmiöitä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa on yhdistetty toiminnallinen toteutus ja aiheeseen liittyvän kirjallisuuden tarkastelu. Toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin ja koulukuraattorin kanssa tamperelaisessa alakoulussa ohjaamalla seitsemästä 1.–3.-luokkalaisesta koulun oppilaasta koostuvalle ryhmälle sosiaalisten taitojen ryhmää viisi kertaa maaliskuun 2015 aikana. Aineisto kerättiin osallistuvaa havainnointia käyttäen. Aineistoa on analysoitu ryhmän jäsenten, toiminnan ja ohjaajan näkökulmasta käyttäen teoreettisena viitekehyksenä sosiaalisia taitoja.
Havainnot osoittivat, että toiminnallinen ryhmätyöskentely soveltui hyvin lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen. Ryhmätoiminta itsessään tuki sosiaalisten taitojen kehitystä. Lisäksi sen avulla saadaan tietoa ryhmän jäsenten sosiaalisista taidoista ja tukemisen tarpeista. Sosiaalisten taitojen kehittymistä tukivat vuorovaikutusta ryhmän jäsenten välillä synnyttävät ja monipuolisesti erilaisten sosiaalisten taitojen käyttämistä edellyttävät menetelmät. Lisäksi harjoitukset liittyvät sisällöltään vuorovaikutuksen teemaan. Keskeisimpiä ohjaajan toiminnassa huomioitavia tekijöitä olivat ohjaajan huomion tasapuolinen jakautuminen ryhmän jäsenten kesken ja itseilmaisuun rohkaiseminen.
Opinnäytetyön tavoitteena ei ollut ryhmän jäsenten sosiaalisten taitojen kehittymisen ilmeneminen tai sen arvioiminen ryhmän aikana. Lasten tarpeet huomioivalla, huolellisesti suunnitellulla ja pitkäkestoisella toiminnallisella ryhmätyöskentelyllä voitaisiin kuitenkin edistää lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä. Lapset tarvitsevat sosiaalisia taitoja muodostaakseen ja ylläpitääkseen vertaissuhteita sekä kiinnittyäkseen sidosryhmäänsä. Vertaissuhteiden ulkopuolelle jääminen lisää syrjäytymisen riskiä, minkä vuoksi sosiaalisten taitojen tukemisella varhaisessa vaiheessa voisi olla syrjäytymistä ennaltaehkäisevä vaikutus. Toiminnallinen ryhmätyöskentely ja ryhmäyttämiseen panostaminen koulussa voisivat olla keinoja vastata nykyajan haasteisiin kuten vertaissuhteissa esiintyvään kiusaamiseen, nuorten syrjäytymiseen sekä vuorovaikutustapojen muutoksiin.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa on yhdistetty toiminnallinen toteutus ja aiheeseen liittyvän kirjallisuuden tarkastelu. Toiminnallinen osuus toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin ja koulukuraattorin kanssa tamperelaisessa alakoulussa ohjaamalla seitsemästä 1.–3.-luokkalaisesta koulun oppilaasta koostuvalle ryhmälle sosiaalisten taitojen ryhmää viisi kertaa maaliskuun 2015 aikana. Aineisto kerättiin osallistuvaa havainnointia käyttäen. Aineistoa on analysoitu ryhmän jäsenten, toiminnan ja ohjaajan näkökulmasta käyttäen teoreettisena viitekehyksenä sosiaalisia taitoja.
Havainnot osoittivat, että toiminnallinen ryhmätyöskentely soveltui hyvin lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen. Ryhmätoiminta itsessään tuki sosiaalisten taitojen kehitystä. Lisäksi sen avulla saadaan tietoa ryhmän jäsenten sosiaalisista taidoista ja tukemisen tarpeista. Sosiaalisten taitojen kehittymistä tukivat vuorovaikutusta ryhmän jäsenten välillä synnyttävät ja monipuolisesti erilaisten sosiaalisten taitojen käyttämistä edellyttävät menetelmät. Lisäksi harjoitukset liittyvät sisällöltään vuorovaikutuksen teemaan. Keskeisimpiä ohjaajan toiminnassa huomioitavia tekijöitä olivat ohjaajan huomion tasapuolinen jakautuminen ryhmän jäsenten kesken ja itseilmaisuun rohkaiseminen.
Opinnäytetyön tavoitteena ei ollut ryhmän jäsenten sosiaalisten taitojen kehittymisen ilmeneminen tai sen arvioiminen ryhmän aikana. Lasten tarpeet huomioivalla, huolellisesti suunnitellulla ja pitkäkestoisella toiminnallisella ryhmätyöskentelyllä voitaisiin kuitenkin edistää lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä. Lapset tarvitsevat sosiaalisia taitoja muodostaakseen ja ylläpitääkseen vertaissuhteita sekä kiinnittyäkseen sidosryhmäänsä. Vertaissuhteiden ulkopuolelle jääminen lisää syrjäytymisen riskiä, minkä vuoksi sosiaalisten taitojen tukemisella varhaisessa vaiheessa voisi olla syrjäytymistä ennaltaehkäisevä vaikutus. Toiminnallinen ryhmätyöskentely ja ryhmäyttämiseen panostaminen koulussa voisivat olla keinoja vastata nykyajan haasteisiin kuten vertaissuhteissa esiintyvään kiusaamiseen, nuorten syrjäytymiseen sekä vuorovaikutustapojen muutoksiin.