Pelillistämisen osa-alueet ja lähtökohdat : Mobiilipelin suunnittelu ja toteutus Nuorten Keskuksen Moottoripaja-hankkeelle
Tolonen, Niko; Haapala, Henri (2015)
Tolonen, Niko
Haapala, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218857
Tiivistelmä
Nuorten Keskuksen Moottoripaja-toiminta on Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien ja yhteistyötahojen harjoittamaa kasvatus- ja diakoniatyötä, jonka tavoitteena on syrjäytymisen ehkäisy ja nuoren kasvun tukeminen. Tavallista vahvempaa tukea tarvitseville nuorille tarjotaan moniammatillista ohjausta ja tukea ympäri Suomea toimivilla pajoilla, ja toiminnasta nuoret saavat myös kokemusta työelämästä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on toteuttaa Moottoripaja-hankkeelle mobiilipeli, joka toimii Moottoripaja-toiminnan markkinointivälineenä, kiinnostaa kohderyhmän nuoria, ja joka auttaa liikennekasvatuksessa sekä valistaa nuoria terveellisistä elämäntavoista kysymysten avulla. Unity3D-pelimoottorilla toteutettavan sovelluksen kehittäminen aloitettiin Projektityö-opintojaksolla helmikuussa 2015. Ominaisuuksien suuren määrän vuoksi kehitys jäi kesken opintojakson puitteissa.
Opinnäytetyössä tutkitaan, mitä on pelillistäminen, ja peli suunnitellaan ja toteutetaan pelillistämisen periaatteita noudattaen. Pelillistäminen sekoitetaan usein viihteelliseen pelaamisen, vaikka sillä tarkoitetaan pelisuunnittelun ja -mekanismien hyödyntämistä eri ympäristöissä. Pelillistämistä voidaan hyödyntää esimerkiksi työpaikoilla, oppimisessa ja mainonnassa käyttämällä pelielementtejä innostavalla tavalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi mobiilipeli, joka pelillistää liikenne-, päihde- ja asennekasvatusta, mikä on tärkeä osa Moottoripaja-toimintaa. Toimeksiantaja voi hyödyntää peliä toimintansa esittelyyn ja nuorten houkuttelemiseksi mukaan toimintaan. Ilmaisen pelin voi ladata Google Play -kaupasta. Tekijöille opinnäytetyö toimii hyvänä oppina pelikehityksestä ja tulevaisuuden kannalta erinomaisena portfoliotyönä.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on toteuttaa Moottoripaja-hankkeelle mobiilipeli, joka toimii Moottoripaja-toiminnan markkinointivälineenä, kiinnostaa kohderyhmän nuoria, ja joka auttaa liikennekasvatuksessa sekä valistaa nuoria terveellisistä elämäntavoista kysymysten avulla. Unity3D-pelimoottorilla toteutettavan sovelluksen kehittäminen aloitettiin Projektityö-opintojaksolla helmikuussa 2015. Ominaisuuksien suuren määrän vuoksi kehitys jäi kesken opintojakson puitteissa.
Opinnäytetyössä tutkitaan, mitä on pelillistäminen, ja peli suunnitellaan ja toteutetaan pelillistämisen periaatteita noudattaen. Pelillistäminen sekoitetaan usein viihteelliseen pelaamisen, vaikka sillä tarkoitetaan pelisuunnittelun ja -mekanismien hyödyntämistä eri ympäristöissä. Pelillistämistä voidaan hyödyntää esimerkiksi työpaikoilla, oppimisessa ja mainonnassa käyttämällä pelielementtejä innostavalla tavalla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi mobiilipeli, joka pelillistää liikenne-, päihde- ja asennekasvatusta, mikä on tärkeä osa Moottoripaja-toimintaa. Toimeksiantaja voi hyödyntää peliä toimintansa esittelyyn ja nuorten houkuttelemiseksi mukaan toimintaan. Ilmaisen pelin voi ladata Google Play -kaupasta. Tekijöille opinnäytetyö toimii hyvänä oppina pelikehityksestä ja tulevaisuuden kannalta erinomaisena portfoliotyönä.