Kansainvälisten maantiekuljetusten markkinatutkimus
Suominen, Antti (2015)
Suominen, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Dachser Finland Oy. Dachser Finland Oy on logistiikka-alalla toimiva huolintayritys ja se toimii kansainvälisten maantiekuljetusten markkinoilla. Opinnäytetyö toteutettiin markkinatutkimuksena. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia vientiyrityksiä kotimaisilla markkinoilla toimii. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti yritysten vientilähetysten luonteeseen, viennin kohdealueisiin, yritysten logistiikkaan panostamiseen ja arvoihin. Näiden lisäksi tavoitteena oli selvittää maantiekuljetusmarkkinoiden kilpailutilanne.
Markkinatieto on yrityksille tärkeä kilpailutekijä. Markkinat koostuvat kilpailijoista ja asiakkaista. Kilpailijoiden voimasuhteiden ja toimintatapojen tunnistaminen auttaa yrityksiä oman toiminnan tehostamisessa. Asiakkaiden tunnistaminen ja tunteminen on yrityksille elinehto. Asiakastieto auttaa yrityksiä tuottamaan oikeanlaisia tuotteita ja palveluita, sekä kehittämään yrityksen omaa strategiaa. Markkinatiedon puute voi olla yrityksille kohtalokasta, sillä asiakkaiden ja kilpailijoiden tuntemattomuus voi johtaa vääriin strategisiin päätöksiin ja sitä kautta kannattamattomaan liiketoimintaan.
Teoriaosuudessa käydään läpi maantiekuljetuksia sekä markkinatutkimusta. Maantiekuljetusten teoriaosuudessa perehdyttiin kuljetuksiin viennin osalta. Markkinatutkimuksen teoriassa käsiteltiin markkinoiden teoriaa sekä markkinatiedon tärkeyttä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin toimeksiantajalta saadulle kohderyhmälle. Kohderyhmä koostui vientiä harjoittavista kotimaisista yrityksistä. Kohderyhmä tavoitettiin sähköisten apuvälineiden avulla ja tulokset analysoitiin tilastollisesti.
Tutkimustulosten perusteella maantiekuljetukset on yleisin viennin muoto. Tulosten perusteella saatiin selville millaisia vientilähetyksiä yrityksillä useimmiten on ja miten aktiivista lähettäminen on. Vienti suuntautuu enimmäkseen Pohjoismaihin, Baltiaan ja Länsi-Eurooppaan. Yritykset panostavat paljon logistiikkaan, eli he ovat ymmärtäneet logistiikan kilpailutekijänä. Viennin volyymit, usko tulevaisuuteen ja logistiikkaan panostaminen merkitsevät positiivista tulevaisuutta markkinoille. Yritykset arvostavat lähetysten toimitusvarmuutta ja hintaa. Markkinoilla on muutama suuri toimija, mutta useimmat asiakkaat käyttävät useampia eri kuljetusyhtiöitä.
Markkinatieto on yrityksille tärkeä kilpailutekijä. Markkinat koostuvat kilpailijoista ja asiakkaista. Kilpailijoiden voimasuhteiden ja toimintatapojen tunnistaminen auttaa yrityksiä oman toiminnan tehostamisessa. Asiakkaiden tunnistaminen ja tunteminen on yrityksille elinehto. Asiakastieto auttaa yrityksiä tuottamaan oikeanlaisia tuotteita ja palveluita, sekä kehittämään yrityksen omaa strategiaa. Markkinatiedon puute voi olla yrityksille kohtalokasta, sillä asiakkaiden ja kilpailijoiden tuntemattomuus voi johtaa vääriin strategisiin päätöksiin ja sitä kautta kannattamattomaan liiketoimintaan.
Teoriaosuudessa käydään läpi maantiekuljetuksia sekä markkinatutkimusta. Maantiekuljetusten teoriaosuudessa perehdyttiin kuljetuksiin viennin osalta. Markkinatutkimuksen teoriassa käsiteltiin markkinoiden teoriaa sekä markkinatiedon tärkeyttä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin toimeksiantajalta saadulle kohderyhmälle. Kohderyhmä koostui vientiä harjoittavista kotimaisista yrityksistä. Kohderyhmä tavoitettiin sähköisten apuvälineiden avulla ja tulokset analysoitiin tilastollisesti.
Tutkimustulosten perusteella maantiekuljetukset on yleisin viennin muoto. Tulosten perusteella saatiin selville millaisia vientilähetyksiä yrityksillä useimmiten on ja miten aktiivista lähettäminen on. Vienti suuntautuu enimmäkseen Pohjoismaihin, Baltiaan ja Länsi-Eurooppaan. Yritykset panostavat paljon logistiikkaan, eli he ovat ymmärtäneet logistiikan kilpailutekijänä. Viennin volyymit, usko tulevaisuuteen ja logistiikkaan panostaminen merkitsevät positiivista tulevaisuutta markkinoille. Yritykset arvostavat lähetysten toimitusvarmuutta ja hintaa. Markkinoilla on muutama suuri toimija, mutta useimmat asiakkaat käyttävät useampia eri kuljetusyhtiöitä.