Anestesiahoitajan osaaminen lapsipotilaan intraoperatiivisessa hoitotyössä
Rantonen, Jenna-Niina; Ihalainen, Marjo (2015)
Rantonen, Jenna-Niina
Ihalainen, Marjo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata anestesiahoitajan ammatillista erityisosaamista lapsipotilaan intraoperatiivisessa hoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saadun tiedon avulla lisätä lasten hoitoprosessissa toimivien anestesiahoitajien osaamista Kuopion yliopistollisen sairaalan leikkausyksiköissä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kehittää anestesiahoitajien perehdytyksen sisältöä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Haastattelujen teemat käsittelivät anestesiahoitoa, anestesiahoitajan osaamista sekä lapsipotilaan hoitoa. Teemahaastattelussa korostuivat haastateltavien omat tulkinnat sekä asiat, jotka he kokivat merkityksellisiksi. Tavoitteenamme oli saada haastateltaviksi 4 - 6 anestesiahoitajaa, mutta lopulta pääsimme haastattelemaan kolmea anestesiahoitajaa, jotka työskentelivät lasten anestesiahoidossa. Haastattelut nauhoitettiin myöhempää litterointia varten.
Tulosten perusteella anestesiahoitajan työssä on paljon niin sanottua ”hiljaista tietoa”, jossa korostuu erityisesti vuorovaikutus- ja kohtaamistaidot. Nämä taidot koettiin erityisen tärkeinä lapsipotilaiden, lapsipotilaan anestesiahoitotyössä toimivien sairaanhoitajien sekä muiden hoitoon osallistuvien ammattihenkilöiden kesken. Anestesiahoitajat toivat esille myös työssäjaksamiseen liittyviä asioita, joten otimme nämä opinnäytetyön yhdeksi teemaksi.
Toivomme, että tulevaisuudessa tutkimusta voitaisiin hyödyntää osana lasten hoitotyössä työskentelevien anestesiahoitajien perehdytyksen sisältöä. Koemme tämän asian tärkeäksi, sillä anestesiahoitajien osaaminen lasten hoitotyössä kehittää myös lasten anestesiahoitotyön laatua. Mahdolliset jatkotutkimukset voisivat liittyä esimerkiksi lasten anestesiahoitotyön kehittämiseen Kaarisairaalan uudessa leikkausyksikössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Haastattelujen teemat käsittelivät anestesiahoitoa, anestesiahoitajan osaamista sekä lapsipotilaan hoitoa. Teemahaastattelussa korostuivat haastateltavien omat tulkinnat sekä asiat, jotka he kokivat merkityksellisiksi. Tavoitteenamme oli saada haastateltaviksi 4 - 6 anestesiahoitajaa, mutta lopulta pääsimme haastattelemaan kolmea anestesiahoitajaa, jotka työskentelivät lasten anestesiahoidossa. Haastattelut nauhoitettiin myöhempää litterointia varten.
Tulosten perusteella anestesiahoitajan työssä on paljon niin sanottua ”hiljaista tietoa”, jossa korostuu erityisesti vuorovaikutus- ja kohtaamistaidot. Nämä taidot koettiin erityisen tärkeinä lapsipotilaiden, lapsipotilaan anestesiahoitotyössä toimivien sairaanhoitajien sekä muiden hoitoon osallistuvien ammattihenkilöiden kesken. Anestesiahoitajat toivat esille myös työssäjaksamiseen liittyviä asioita, joten otimme nämä opinnäytetyön yhdeksi teemaksi.
Toivomme, että tulevaisuudessa tutkimusta voitaisiin hyödyntää osana lasten hoitotyössä työskentelevien anestesiahoitajien perehdytyksen sisältöä. Koemme tämän asian tärkeäksi, sillä anestesiahoitajien osaaminen lasten hoitotyössä kehittää myös lasten anestesiahoitotyön laatua. Mahdolliset jatkotutkimukset voisivat liittyä esimerkiksi lasten anestesiahoitotyön kehittämiseen Kaarisairaalan uudessa leikkausyksikössä.