Nuorten omaehtoinen rap-musiikin harrastaminen : Biisityöpajat ja omaehtoisen rap-musiikin harrastamisen merkitys nuorille
Salmela, Aleksi (2015)
Salmela, Aleksi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118615
Tiivistelmä
Rap-musiikki on edelleen suosittua nuorison keskuudessa. Eri medioiden kautta nuorille kantautuvat hip hop-kulttuurin ilmiöt, musiikki ja mielikuvat ovat läsnä myös Suomen nuorten elämässä. Rap-musiikkia kuunnellaan paljon, mutta sen tekeminen on harrastuksena myös osa monen nuoren elämää tavalla tai toisella. Rap-musiikin harrastaminen vaatii paneutumista ja erilaisia taitoja. Biisityöpajat ovat yksi keino edistää nuorten omaehtoista rap-musiikin harrastamista.
Tiuku ry on vuonna 2013 käynnistetty tiedon tuottamisen ja taiteen rajapinnassa toimiva verkosto sekä tämän opinnäytetyön tilaaja. Tiuku toimii katalysaattorina taiteilijoiden, tutkijoiden ja journalistien yhteisille hankkeille. Tiuku ry:n tämän hetken laajimman hankkeen, Finlandia 2.1:n, keskeinen osa ovat Rimlab-nimellä kulkevat nuorille suunnatut biisityöpajat. Osa biisityöpajojen toiminnasta on pidetty torstaisin Helsingin Nuorten toimintakeskus Hapen Helsinki Freedom Records-studioilla.
Tämän opinnäytetyön toiminnallisena osana olin mukana ohjaamassa kolmea Rimlab-biisityöpajaa. Osallistuin myös Track Factory rap-työpajaan ja käytin sieltä saamiani havaintoja tämän opinnäytetyön tutkimuskysymysten pohdinnassa. Käytin tutkimuksessa materiaalina myös neljää nuorten haastattelua.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä on nuorten omaehtoinen rap-musiikin harrastaminen. Pohdin omaehtoisten rapin harrastamisen sisältöjä ja merkityksiä nuoren elämässä. Tutkin myös biisityöpajojen merkitystä omaehtoisen harrastamisen edistäjänä.
Nuorten omaehtoinen rap-musiikin harrastaminen on uusien taitojen oppimista, itsensä haastamista, unelmia ja tavoitteita kohti menemistä, yhteisöllistä toimintaa ja tunteiden ilmaisemista. Biisityöpajat tukevat harrastamista tarjoamalla nuorelle tilan, tuen ja yhteisön.
Tämä opinnäytetyö tuo oman näkökulmani Suomen kasvavalle hip hopista tehdylle tutkimukselle. Lisäksi se luo lisää pohdintaa nuorisotyön ja hip hop-kulttuurin yhdistämisen hyödyistä. Biisityöpajat ovat osa kulttuurista nuorisotyötä ja tämä työ toimii myös yhtenä lisä-äänenä kulttuurisen nuorisotyön tärkeyden puolesta. Käytin opinnäytetyössä viitekehyksenä myös kriittisen pedagogiikan kasvatusteoriaa.
Tiuku ry on vuonna 2013 käynnistetty tiedon tuottamisen ja taiteen rajapinnassa toimiva verkosto sekä tämän opinnäytetyön tilaaja. Tiuku toimii katalysaattorina taiteilijoiden, tutkijoiden ja journalistien yhteisille hankkeille. Tiuku ry:n tämän hetken laajimman hankkeen, Finlandia 2.1:n, keskeinen osa ovat Rimlab-nimellä kulkevat nuorille suunnatut biisityöpajat. Osa biisityöpajojen toiminnasta on pidetty torstaisin Helsingin Nuorten toimintakeskus Hapen Helsinki Freedom Records-studioilla.
Tämän opinnäytetyön toiminnallisena osana olin mukana ohjaamassa kolmea Rimlab-biisityöpajaa. Osallistuin myös Track Factory rap-työpajaan ja käytin sieltä saamiani havaintoja tämän opinnäytetyön tutkimuskysymysten pohdinnassa. Käytin tutkimuksessa materiaalina myös neljää nuorten haastattelua.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä on nuorten omaehtoinen rap-musiikin harrastaminen. Pohdin omaehtoisten rapin harrastamisen sisältöjä ja merkityksiä nuoren elämässä. Tutkin myös biisityöpajojen merkitystä omaehtoisen harrastamisen edistäjänä.
Nuorten omaehtoinen rap-musiikin harrastaminen on uusien taitojen oppimista, itsensä haastamista, unelmia ja tavoitteita kohti menemistä, yhteisöllistä toimintaa ja tunteiden ilmaisemista. Biisityöpajat tukevat harrastamista tarjoamalla nuorelle tilan, tuen ja yhteisön.
Tämä opinnäytetyö tuo oman näkökulmani Suomen kasvavalle hip hopista tehdylle tutkimukselle. Lisäksi se luo lisää pohdintaa nuorisotyön ja hip hop-kulttuurin yhdistämisen hyödyistä. Biisityöpajat ovat osa kulttuurista nuorisotyötä ja tämä työ toimii myös yhtenä lisä-äänenä kulttuurisen nuorisotyön tärkeyden puolesta. Käytin opinnäytetyössä viitekehyksenä myös kriittisen pedagogiikan kasvatusteoriaa.