Matkahallinnon toiminnan kehittäminen liikematkustuskustannusten minimoimisessa
Mäkelä, Henri (2015)
Mäkelä, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218962
Tiivistelmä
Naval Interior Team on erikoistunut risteilijälaivojen sisustus-, asennus-, putki- ja ilmastointitöihin. Yritys rakentaa Mitsubishi Heavy Industriers:n telakalla Japanissa AIDAprima risteilijään spa-osaston ja kaikki julkiset matkustajaportaikot. Yrityksen liiketoiminnan kasvun myötä työntekijöiden määrä on kasvanut 30:stä jo noin 600:aan, joista suurin osa työskentelee eri alihakkijoiden kautta NIT:lle.Telakalla työtä tehdään jaksoissa, joiden pituus vaihtelee normaalisti viidestä kahdeksaan viikkoon, jonka jälkeen työntekijöillä on lomajakso. Vilkkaan lentoliikenteen johdosta vuositasolla laskettuna NIT tilaa noin 4250 meno-paluu-lentolippua Euroopasta Japaniin. Nopean kasvun johdosta yritykselle on kertynyt ylimääräisiä kustannuksia liikematkustamisesta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millainen on liikematkustuksen kulurakenne. Työn tavoitteena oli minimoida yrityksen liikematkustustuksesta aiheutuneita kuluja ja kehittää uusia kustannustehokkuutta parantavia ratkaisuja yrityksen matkahallinnolle. Tutkimusongelmana oli: Kuinka minimoida nopeasti kasvavan ja kansainvälistyvän yrityksen matkahallinnon liikematkakulut? Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus, koska haluttiin saada laaja kuva tutkittavasta ilmiöstä ja ratkaista sen pohjalta ilmennyt ongelma. Tutkimusaineiston muodostivat yrityksen matka-asiakirjat, raportit matkatoimistolta sekä NIT Japan Co. Ltd hallintopäällikön haastattelu.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritys maksaa huomattavan summan matkatoimistolle heidän tekemistä varauksista. Yrityksen hankkimista lentolippuista joka kolmas on hankittu alle kuusi päivää ennen lähtöä sekä yritys muuttaa joka neljänen lentolippun lähtö- tai paluupäivää. Kaikki muutokset eivät johdu NIT:stä mutta yrityksellä ei ole johdonmukaista prosessia periä ylimääräisiä kuluja takaisin alihankkijayrityksiltä. Nopean kasvun johdosta, yrityksellä ei ole vielä neuvoteltuja sopimushintoja kaikkien käyttämiensä lentoyhtiöiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritys voisi säästää huomattavasti kustannuksissa, mikäli se tehostaisi hankintaa ja käyttäisi eri kanavia hyväkseen hankinnassa. Kiinnittämällä myös enemmän huomiota hankinnan ajankohtaan saisi yritys kustannussäästöjä aikaan. NIT:stä johtumattomien lippujen muutokset voitaisiin raportoida viikoittain yhteistyössä matkatoimiston kanssa. Neuvottelemalla hyvät sopimushinnat lentoyhtiöiden kanssa ja päivittämällä matkustuspoliikkaansa, yritys voisi parantaa kustannustehokkuutta entisestään.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millainen on liikematkustuksen kulurakenne. Työn tavoitteena oli minimoida yrityksen liikematkustustuksesta aiheutuneita kuluja ja kehittää uusia kustannustehokkuutta parantavia ratkaisuja yrityksen matkahallinnolle. Tutkimusongelmana oli: Kuinka minimoida nopeasti kasvavan ja kansainvälistyvän yrityksen matkahallinnon liikematkakulut? Tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus, koska haluttiin saada laaja kuva tutkittavasta ilmiöstä ja ratkaista sen pohjalta ilmennyt ongelma. Tutkimusaineiston muodostivat yrityksen matka-asiakirjat, raportit matkatoimistolta sekä NIT Japan Co. Ltd hallintopäällikön haastattelu.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritys maksaa huomattavan summan matkatoimistolle heidän tekemistä varauksista. Yrityksen hankkimista lentolippuista joka kolmas on hankittu alle kuusi päivää ennen lähtöä sekä yritys muuttaa joka neljänen lentolippun lähtö- tai paluupäivää. Kaikki muutokset eivät johdu NIT:stä mutta yrityksellä ei ole johdonmukaista prosessia periä ylimääräisiä kuluja takaisin alihankkijayrityksiltä. Nopean kasvun johdosta, yrityksellä ei ole vielä neuvoteltuja sopimushintoja kaikkien käyttämiensä lentoyhtiöiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritys voisi säästää huomattavasti kustannuksissa, mikäli se tehostaisi hankintaa ja käyttäisi eri kanavia hyväkseen hankinnassa. Kiinnittämällä myös enemmän huomiota hankinnan ajankohtaan saisi yritys kustannussäästöjä aikaan. NIT:stä johtumattomien lippujen muutokset voitaisiin raportoida viikoittain yhteistyössä matkatoimiston kanssa. Neuvottelemalla hyvät sopimushinnat lentoyhtiöiden kanssa ja päivittämällä matkustuspoliikkaansa, yritys voisi parantaa kustannustehokkuutta entisestään.