Työelämätaitajat – valmiuksia työelämään : Ammattikorkeakouluopiskelijoiden yleisten työelämätaitojen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Lievonen, Tanja; Hiltunen, Suvi; Hiltunen, Sini (2015)
Lievonen, Tanja
Hiltunen, Suvi
Hiltunen, Sini
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219087
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK-tutkinto-ohjelma
Tekijät: Hiltunen Sini, Hiltunen Suvi & Lievonen Tanja
Opinnäytetyön nimi: Työelämätaitajat - valmiuksia työelämään
Työn ohjaajat: Kiviniemi Liisa & Sandelin Pirkko
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 62 + 5
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, mitä yleisiä työelämätaitoja valmistumassa olevat ammattikorkeakouluopiskelijat ja työelämän edustajat pitävät tärkeänä kehittää ammattikorkeakoulutuksessa. Tavoitteena oli tuottaa palvelumuotoilun avulla työelämään valmentava toimintamalli valmistumisvaiheessa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Kehittämistyötä varten muodostettiin Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan koulutus-ohjelmista valmistumassa olevista opiskelijoista pilottiryhmä. Ryhmä kokoontui neljä kertaa kahden viikon aikana maalis- huhtikuun vaihteessa 2015. Tapaamisten kesto oli kaksi tuntia. Tapaamisissa tavoiteltiin palvelumuotoilun keinojen avulla tietoa opiskelijoiden toiveista valmennuksen sisällöistä ja toteutustavoista. Ensimmäisen tapaamiskerran aineistosta nostettiin seuraavien tapaamisten kä-siteltävät asiasisällöt. Kehittämistyön aineisto muodostui neljän tapaamisen nauhoitteista, tapaa-misissa otetuista valokuvista, kehittämistyötä varten perustetun Facebook ryhmän keskusteluista sekä opiskelijoiden kirjallisista pohdinnoista. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Opiskelijat kokivat tarvitsevansa opiskelunsa aikana työelämätaitojen käsittelemistä erityisesti työnhakuprosessin, oman osaamisen esille tuomisen sekä vuorovaikutustaitojen osalta. Työelämän edustajat puolestaan pitivät tärkeimpinä työelämätaitoina oman toiminnan hallintaan, kommunikaatio- ja viestintätaitoihin sekä työelämän pelisääntöjen hallintaan liittyviä asioita. Opiskelijat kokivat työnantajien edustajien mukana olon työelämätaitojen valmennuksessa hyödyllisenä, sillä heidän kauttaan opiskelijat saivat ajantasaisen näkemyksen työelämän edustajien tärkeinä pitä-mistä työelämätaidoista ja työnhausta.
Kehittämistyön perusteella voidaan suositella, että Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan koulutusalan edustajat kehittävät työelämätaitojen käsittelemistä opiskelun aikana kehitteillä olevan työelämävalmennusmallin avulla. Lisäksi opiskelijat suosittelevat koulutusalan ulkopuolis-ten ammattilaisten mukaan ottamista valmennukseen. Työelämän edustajien mukaan saaminen on haaste, mutta alumnien tai ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyödyntäminen valmennuksessa on varteenotettava vaihtoehto. Valmennuksen menetelmiksi opiskelijat suosittelivat toiminnallisia ja opiskelijan omaa aktiivisuutta korostavia menetelmiä. Kehitettyä valmennuksen mallia suositellaan kokeiltavaksi tähän työhön osallistunutta opiskelijaryhmää suuremmalla opiske-lija määrällä esimerkiksi valinnaisena opintojaksona. Työelämävalmennuksen mallia suositellaan kehitettäväksi edelleen vastaamaan eri tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden tarpeita ja otettavaksi osaksi opiskelijoiden opintoja.
Asiasanat: työelämätaidot, yleiset työelämätaidot, geneeriset työelämätaidot, valmennus, palvelu-muotoilu, käyttäjälähtöinen kehittäminen
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK-tutkinto-ohjelma
Tekijät: Hiltunen Sini, Hiltunen Suvi & Lievonen Tanja
Opinnäytetyön nimi: Työelämätaitajat - valmiuksia työelämään
Työn ohjaajat: Kiviniemi Liisa & Sandelin Pirkko
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 62 + 5
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, mitä yleisiä työelämätaitoja valmistumassa olevat ammattikorkeakouluopiskelijat ja työelämän edustajat pitävät tärkeänä kehittää ammattikorkeakoulutuksessa. Tavoitteena oli tuottaa palvelumuotoilun avulla työelämään valmentava toimintamalli valmistumisvaiheessa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Kehittämistyötä varten muodostettiin Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan koulutus-ohjelmista valmistumassa olevista opiskelijoista pilottiryhmä. Ryhmä kokoontui neljä kertaa kahden viikon aikana maalis- huhtikuun vaihteessa 2015. Tapaamisten kesto oli kaksi tuntia. Tapaamisissa tavoiteltiin palvelumuotoilun keinojen avulla tietoa opiskelijoiden toiveista valmennuksen sisällöistä ja toteutustavoista. Ensimmäisen tapaamiskerran aineistosta nostettiin seuraavien tapaamisten kä-siteltävät asiasisällöt. Kehittämistyön aineisto muodostui neljän tapaamisen nauhoitteista, tapaa-misissa otetuista valokuvista, kehittämistyötä varten perustetun Facebook ryhmän keskusteluista sekä opiskelijoiden kirjallisista pohdinnoista. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Opiskelijat kokivat tarvitsevansa opiskelunsa aikana työelämätaitojen käsittelemistä erityisesti työnhakuprosessin, oman osaamisen esille tuomisen sekä vuorovaikutustaitojen osalta. Työelämän edustajat puolestaan pitivät tärkeimpinä työelämätaitoina oman toiminnan hallintaan, kommunikaatio- ja viestintätaitoihin sekä työelämän pelisääntöjen hallintaan liittyviä asioita. Opiskelijat kokivat työnantajien edustajien mukana olon työelämätaitojen valmennuksessa hyödyllisenä, sillä heidän kauttaan opiskelijat saivat ajantasaisen näkemyksen työelämän edustajien tärkeinä pitä-mistä työelämätaidoista ja työnhausta.
Kehittämistyön perusteella voidaan suositella, että Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan koulutusalan edustajat kehittävät työelämätaitojen käsittelemistä opiskelun aikana kehitteillä olevan työelämävalmennusmallin avulla. Lisäksi opiskelijat suosittelevat koulutusalan ulkopuolis-ten ammattilaisten mukaan ottamista valmennukseen. Työelämän edustajien mukaan saaminen on haaste, mutta alumnien tai ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden hyödyntäminen valmennuksessa on varteenotettava vaihtoehto. Valmennuksen menetelmiksi opiskelijat suosittelivat toiminnallisia ja opiskelijan omaa aktiivisuutta korostavia menetelmiä. Kehitettyä valmennuksen mallia suositellaan kokeiltavaksi tähän työhön osallistunutta opiskelijaryhmää suuremmalla opiske-lija määrällä esimerkiksi valinnaisena opintojaksona. Työelämävalmennuksen mallia suositellaan kehitettäväksi edelleen vastaamaan eri tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden tarpeita ja otettavaksi osaksi opiskelijoiden opintoja.
Asiasanat: työelämätaidot, yleiset työelämätaidot, geneeriset työelämätaidot, valmennus, palvelu-muotoilu, käyttäjälähtöinen kehittäminen