Kirjasammon markkinointiviestintä : Markkinointiviestintäsuunnitelma Kirjasampo-verkkopalvelulle
Isokoski, Jenni; Peltonen, Jukka (2015)
Isokoski, Jenni
Peltonen, Jukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219057
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma Kirjasampo-verkkopalvelulle. Työn toimeksiantaja on Turun kaupunginkirjasto, joka hallinnoi verkkopalvelua.
Opinnäytetyössä käydään läpi markkinointiin ja viestintään liittyviä käsitteitä sekä analysoidaan neljään eri maakuntakirjastoon kirjastojen työntekijöille lähetetty kysely kirjasammon käytöstä. Opinnäytetyöhön sisältyvä kysely on toteutettu kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kysely tehtiin ja analysoitiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen. Tutkimustuloksien avulla opinnäytetyössä pohdittiin Kirjasammon markkinointiviestintää sekä keinoja sen kehittämiseen.
Tuloksista selvisi, että kirjastojen työntekijöiden mielestä Kirjasampo on helposti löydettävä, ajankohtainen, laadukas ja kohtuullisen kattava verkkopalvelu. Eniten kehitettävää Kirjasammolla on verkkopalvelun nopeudessa sekä sivuston ulkoasun selkiyttämisessä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Kirjasammon markkinointiviestinnän suunnittelussa sekä vahvistamaan organisaation markkinointia. Se antaa kirjaston työntekijöille erinomaisen työvälineen jokapäiväiseen asiakaspalveluun.
Opinnäytetyössä käydään läpi markkinointiin ja viestintään liittyviä käsitteitä sekä analysoidaan neljään eri maakuntakirjastoon kirjastojen työntekijöille lähetetty kysely kirjasammon käytöstä. Opinnäytetyöhön sisältyvä kysely on toteutettu kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kysely tehtiin ja analysoitiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen. Tutkimustuloksien avulla opinnäytetyössä pohdittiin Kirjasammon markkinointiviestintää sekä keinoja sen kehittämiseen.
Tuloksista selvisi, että kirjastojen työntekijöiden mielestä Kirjasampo on helposti löydettävä, ajankohtainen, laadukas ja kohtuullisen kattava verkkopalvelu. Eniten kehitettävää Kirjasammolla on verkkopalvelun nopeudessa sekä sivuston ulkoasun selkiyttämisessä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Kirjasammon markkinointiviestinnän suunnittelussa sekä vahvistamaan organisaation markkinointia. Se antaa kirjaston työntekijöille erinomaisen työvälineen jokapäiväiseen asiakaspalveluun.