Tuotekehitys markkina-analyysin pohjalta : Yrittäjä X:lle
Peippo, Raisa (2015)
Peippo, Raisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tuotekehitystä markkina-analyysin pohjalta yrittäjä X:lle, joka toimii franchiseyrittäjänä. Työn tavoitteena oli kartoittaa yrittäjän lähialueen vahvimmat kilpailijat sekä Kauppakeskus Koskikeskuksessa Tampereella että kävelymatkan etäisyydeltä yrittäjä X:n liiketilaa. Varsinaisia kilpailijoita valikoitui neljä yritystä, joista tehtiin kilpailija-analyysi. Lisäksi työssä käytettiin tuotekehityksen tueksi asiantuntijahaastatteluja, PESTE-analyysia sekä tutkittiin heikkoja signaaleja. Analyysien, haastattelujen ja havainnointien pohjalta syntyi tuotekehitykselle hyvät lähtötiedot ja ehdotuksia. Analyysin lopputulokseksi muodostui kolme erilaista tuote-ehdotusta, joita on helppo muunnella myyntikauden mukaiseksi.
Kilpailijoiden analysointiin käytettiin systemaattista havainnointia, jonka apuna oli etukäteen laadittu lomake. Lomakkeesta selvisi toimeksiantajan haluamat tuotteet, hinta sekä laatu joilla vertailu voitiin suorittaa. Havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota myös kilpailevan yrityksen liiketilan paikkaan, viihtyisyyteen, tuoteasetteluun, erikoistuotteisiin ja ilmapiiriin. Myös asiakaspalvelun laatu nähtiin tärkeänä osana liiketoimintaa.
Asiantuntijahaastattelut lähetettiin sähköpostitse viidelle asiantuntijalle. Kysymyksiin vastasi yksi. Haastattelumenetelmää käytettiin myös toimeksiantajalle jotta saataisiin henkilökohtaisempi näkökanta franchise-yrittäjänä toimimiselle.
Tuotekehitystä varten tutkittiin heikkoja signaaleja aihetta käsittelevistä artikkeleista, tutkimuksista ja blogeista sekä empiirisen tutkimuksen kautta.
Työn teoriaosuudessa perehdytään franchisingtoimintaan, markkina-analyysiin, sekä tuotekehitysprosessiin.
Kilpailijoiden analysointiin käytettiin systemaattista havainnointia, jonka apuna oli etukäteen laadittu lomake. Lomakkeesta selvisi toimeksiantajan haluamat tuotteet, hinta sekä laatu joilla vertailu voitiin suorittaa. Havainnoinnissa kiinnitettiin huomiota myös kilpailevan yrityksen liiketilan paikkaan, viihtyisyyteen, tuoteasetteluun, erikoistuotteisiin ja ilmapiiriin. Myös asiakaspalvelun laatu nähtiin tärkeänä osana liiketoimintaa.
Asiantuntijahaastattelut lähetettiin sähköpostitse viidelle asiantuntijalle. Kysymyksiin vastasi yksi. Haastattelumenetelmää käytettiin myös toimeksiantajalle jotta saataisiin henkilökohtaisempi näkökanta franchise-yrittäjänä toimimiselle.
Tuotekehitystä varten tutkittiin heikkoja signaaleja aihetta käsittelevistä artikkeleista, tutkimuksista ja blogeista sekä empiirisen tutkimuksen kautta.
Työn teoriaosuudessa perehdytään franchisingtoimintaan, markkina-analyysiin, sekä tuotekehitysprosessiin.