Vertailu palvelusetelien ja ostopalvelujen kustannuksista Virtain kaupungissa
Mäki-Kala, Emma (2015)
Mäki-Kala, Emma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219052
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Virtain kaupungin tarpeesta selvittää palvelusetelin kustannukset vanhusten asumispalveluissa. Palveluseteli otettiin käyttöön vanhusten asumispalveluissa 1.7.2014, jonka jälkeen palvelujen kustannukset nousivat. Työn tavoitteena oli vertailla palvelusetelistä ja ostopalveluista koituvia kustannuksia ja selvittää, kumpi tuotantotavoista on kustannustehokkaampi. Tavoitteena oli selvittää, onko kaupungin kannattavaa jatkaa palvelujen tarjoamista palvelusetelillä. Lukuja vertailtiin määrällisesti, ja johtopäätökset tehtiin euromääräisten ja prosentuaalisten lukujen pohjalta. Vertailussa käytettiin kahta ajanjaksoa heinä-joulukuulta vuosilta 2013 ja 2014. Lukuja vertailtiin kahden palvelumuodon, tehostetun kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen, osalta.
Tehostetun kotihoidon kustannukset laskivat vuodesta 2013. Ympärivuorokautisen palveluasumisen kustannukset sen sijaan kasvoivat huomattavasti samana ajanjaksona. Molemmat palvelut yhteenlaskettuna kustannukset kasvoivat lähes 50 000 euroa eli noin kahdeksan prosenttia.
Tulosten perusteella kokonaiskustannukset olivat nousseet, kun palveluseteli otettiin käyttöön vuoden 2014 heinäkuussa. Kustannusten nousuun ei ollut yhtä yksiselitteistä syystä. Palvelusetelijärjestelmän kokeilu ei ollut onnistunut, ja siihen löytyi useita syitä. Palvelusetelin onnistumisen edellytyksenä ovat asiakkaan valinnanvapaus ja markkinoilla vallitseva kilpailu. Asiakkaan valinnanvapaus ei toteutunut, sillä palveluntuottajia oli vain yksi. Tämän vuoksi kilpailua ei ollut, ja palvelujen hinnat nousivat äkillisesti. Palvelusetelin hinnoittelussa oli epäjohdonmukaisuuksia. Sekä palvelusetelin arvo että omavastuuosuus oli määritelty, vaikka omavastuuosuus on palvelun hinnan ja palvelusetelin arvon erotus. Palvelusetelin omavastuuosuutta ei voi erikseen määrittää. Kaupungin kirjoittama palvelusetelin sääntökirja ei keskittynyt tarpeeksi hinnoittelun määrittämiseen, jonka vuoksi hintojen oli mahdollista nousta.
Tehostetun kotihoidon kustannukset laskivat vuodesta 2013. Ympärivuorokautisen palveluasumisen kustannukset sen sijaan kasvoivat huomattavasti samana ajanjaksona. Molemmat palvelut yhteenlaskettuna kustannukset kasvoivat lähes 50 000 euroa eli noin kahdeksan prosenttia.
Tulosten perusteella kokonaiskustannukset olivat nousseet, kun palveluseteli otettiin käyttöön vuoden 2014 heinäkuussa. Kustannusten nousuun ei ollut yhtä yksiselitteistä syystä. Palvelusetelijärjestelmän kokeilu ei ollut onnistunut, ja siihen löytyi useita syitä. Palvelusetelin onnistumisen edellytyksenä ovat asiakkaan valinnanvapaus ja markkinoilla vallitseva kilpailu. Asiakkaan valinnanvapaus ei toteutunut, sillä palveluntuottajia oli vain yksi. Tämän vuoksi kilpailua ei ollut, ja palvelujen hinnat nousivat äkillisesti. Palvelusetelin hinnoittelussa oli epäjohdonmukaisuuksia. Sekä palvelusetelin arvo että omavastuuosuus oli määritelty, vaikka omavastuuosuus on palvelun hinnan ja palvelusetelin arvon erotus. Palvelusetelin omavastuuosuutta ei voi erikseen määrittää. Kaupungin kirjoittama palvelusetelin sääntökirja ei keskittynyt tarpeeksi hinnoittelun määrittämiseen, jonka vuoksi hintojen oli mahdollista nousta.