Lastenkodissa asuneiden musliminuorten kokemukset: oman uskonnon merkitys lastenkodissa
Gelle, Abdikadar (2015)
Gelle, Abdikadar
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018557
Tiivistelmä
Islam koskettaa yhä useampia yhteiskunnan sektoreita. Vaikka lasten-kotien asiakkaat ovat entistä useammin muslimitaustaisia, ei muslimi-perheiden toiveita, odotuksia eikä heidän suhtautumistaan lastensuoje-luun ei ole tutkittu. Työskennellessäni eri lastenkodeissa huomasin las-tenkodin henkilökunnalta puuttuvan tietoa islamilaisesta kulttuurista se-kä muslimeiden kasvatuskulttuurista. Lastensuojelutyöntekijät ovat useasti tuoneet minulle esiin oman kyvyttömyytensä kohdata maahan-muuttajataustaisia asiakkaita. On epävarmuutta siitä, milloin pitää ottaa huomioon kulttuuri tai uskonto ja mitkä ovat asiakkaiden toiveet kult-tuurin sekä uskonnon huomioimisessa. Huomasin myös kyseenalaista-vani työmenetelmiä. Samalla minulle heräsi halu luoda uusia monikult-tuurisia työmetodeja, jotka auttavat paremmin vastamaan muslimitaus-taisten nuorten tarpeisiin lastenkodissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda entistä vahvemmin lasten-kodin arkeen monikulttuurisia työvälineitä. Kehittämistyöni lähtökohta-na ovat yhdeksän vuoden työkokemukseni lastensuojelutyöntekijänä ja tuona aikana tehdyt havainnot muslimitaustaisista lastensuojelun asi-akkaista. Haluan tuoda näkyväksi erilaisia tapoja tulkita ja toimia moni-naistuvan asiakaskunnan kohtaamisessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda entistä vahvemmin lasten-kodin arkeen monikulttuurisia työvälineitä. Kehittämistyöni lähtökohta-na ovat yhdeksän vuoden työkokemukseni lastensuojelutyöntekijänä ja tuona aikana tehdyt havainnot muslimitaustaisista lastensuojelun asi-akkaista. Haluan tuoda näkyväksi erilaisia tapoja tulkita ja toimia moni-naistuvan asiakaskunnan kohtaamisessa.