Lasten osallisuuden toteutuminen juonellissa leikkimaailmoissa
Kirves, Kati (2015)
Lataukset:
Kirves, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417498
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tavoitteena oli kartoittaa lasten osallisuuden toteutumista lasten ja kasvattajien näkökulmista juonellisissa leikkimaailmoissa. Tarkoituksena oli selvittää myös kasvattajien näkemyksiä osallisuudesta sekä kartoittaa keinoja osallisuuden kehittämiseksi juonellisissa leikkimaailmoissa. Tietoperustassa korostuivat osallisuus, lapsilähtöisyys sekä juonellinen oppimisympäristö, jossa leikillä on keskeinen merkitys. Teoreettisena näkemyksenä tutkimuksen taustalla oli Leena Turjan malli osallisuuden moniulotteisuudesta.
Tutkimusympäristö muodostui kahdesta Hyvinkäällä toimivasta 4-8-vuotiaiden yhteisopetuksellisesta ryhmästä, joissa oppimisympäristönä käytettiin juonellisia leikkimaailmoja. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita ja sähköistä kyselylomakkeetta. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voitiin todeta, että lasten ja
kasvattajien näkemykset lasten osallisuuden toteutumisesta olivat hyvin samansuuntaisia. Molempien tutkimukseen osallistuvien osapuolten mukaan osallisuus toteutui parhaiten leikissä, sen ideoinnissa ja suunnittelussa. Osallisuus toteutui myös leikkimaailmaan liittyvässä päätöksen teossa. Suurin poikkeama tutkimustulosten perusteella liittyi arviointiosallisuuden toteutumiseen, joka kasvattajien näkemysten mukaan toteutui hyvin, mutta lasten kokemusten mukaan he eivät juurikaan osallistuneet arviointiin. Kasvattajien mukaan lasten kuunteleminen ja lasten kanssa käytävä vuorovaikutus olivat tärkeitä osallisuuden tukemisessa. Osallisuuden toteutumisen kannalta merkittäväksi tekijöiksi nousivat lasten rooli aktiivisena toimijana sekä yhteisö, jossa lapsi toimii.
Tutkimusympäristö muodostui kahdesta Hyvinkäällä toimivasta 4-8-vuotiaiden yhteisopetuksellisesta ryhmästä, joissa oppimisympäristönä käytettiin juonellisia leikkimaailmoja. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita ja sähköistä kyselylomakkeetta. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voitiin todeta, että lasten ja
kasvattajien näkemykset lasten osallisuuden toteutumisesta olivat hyvin samansuuntaisia. Molempien tutkimukseen osallistuvien osapuolten mukaan osallisuus toteutui parhaiten leikissä, sen ideoinnissa ja suunnittelussa. Osallisuus toteutui myös leikkimaailmaan liittyvässä päätöksen teossa. Suurin poikkeama tutkimustulosten perusteella liittyi arviointiosallisuuden toteutumiseen, joka kasvattajien näkemysten mukaan toteutui hyvin, mutta lasten kokemusten mukaan he eivät juurikaan osallistuneet arviointiin. Kasvattajien mukaan lasten kuunteleminen ja lasten kanssa käytävä vuorovaikutus olivat tärkeitä osallisuuden tukemisessa. Osallisuuden toteutumisen kannalta merkittäväksi tekijöiksi nousivat lasten rooli aktiivisena toimijana sekä yhteisö, jossa lapsi toimii.