Lean-koulutuksen tuotteistamisen lähtökohdat
Porko, Eetu (2015)
Porko, Eetu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118661
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulu on alkanut myydä Lean-koulutustaan ulkopuolisille asiakkaille. Suurimpana syynä Lean-koulutuksen myymiseen on lisärahoituksen saaminen, koska valtion tuki korkeakouluille on vähenemässä. Insinöörityön tavoitteena oli tutkia Metropolian tarjoamaa Lean-koulutusta ja miettiä, miten tästä koulutuksesta voitaisiin luoda helposti markkinoitava ja myytävä, asiakasta houkutteleva palvelutuote.
Työssä käytettiin tapausesimerkkinä Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveyssektroille an-nettua Lean-koulutusta. Työn tutkimusmenetelmänä oli osallistuminen Metropolian järjestämiin Lean-koulutustilaisuuksiin ja Metropolian palavereihin, jotka liittyvät Lean-koulutukseen.
Lean-koulutukseen ja tuotteistamiseen liittyviä teorioita ovat muun muassa Galbraithin tähtimalli, Leanin eri ulottuvuudet, muutosjohtaminen ja Kotterin kahdeksan porrasta, tuotteistamisen lähtökohdat sekä DiSC-malli. Galbraithin tähtimalli ja Kotterin kahdeksan porrasta liittyvät organisaation rakentamiseen ja muutoksen tekemiseen organisaatiossa. Leanin eri ulottuvuudet liittyvät koulutuksen sisältöön, ja DiSC-mallilla havainnollistetaan erilaisia ihmisten käyttäytymismalleja.
Insinöörityössä tehtiin myös kilpailija-analyysi Lean-kouluttamisen sektorilta ja koottiin esimerkkejä, miten Leanin opeilla on saatu parannuksia tai miten sen käyttöönotto on voinut epäonnistua. Esimerkiksi Espoossa Matinkylän terveysasemalla on saatu Lean-menetelmiä käyttämällä vähennettyä jonotusaikaa yli kahdesta kuukaudesta viikkoon.
Lean-koulutus todettiin hyvin toimivaksi, ja koulutettavien antama palaute on ollut erinomaista. Lean-koulutus on vielä kehitysvaiheessa, mutta insinöörityössä tutkituilla ja esitellyillä menetelmillä siitä on mahdollista kehittää toimiva ja asiakasta houkutteleva palvelutuote.
Työssä käytettiin tapausesimerkkinä Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveyssektroille an-nettua Lean-koulutusta. Työn tutkimusmenetelmänä oli osallistuminen Metropolian järjestämiin Lean-koulutustilaisuuksiin ja Metropolian palavereihin, jotka liittyvät Lean-koulutukseen.
Lean-koulutukseen ja tuotteistamiseen liittyviä teorioita ovat muun muassa Galbraithin tähtimalli, Leanin eri ulottuvuudet, muutosjohtaminen ja Kotterin kahdeksan porrasta, tuotteistamisen lähtökohdat sekä DiSC-malli. Galbraithin tähtimalli ja Kotterin kahdeksan porrasta liittyvät organisaation rakentamiseen ja muutoksen tekemiseen organisaatiossa. Leanin eri ulottuvuudet liittyvät koulutuksen sisältöön, ja DiSC-mallilla havainnollistetaan erilaisia ihmisten käyttäytymismalleja.
Insinöörityössä tehtiin myös kilpailija-analyysi Lean-kouluttamisen sektorilta ja koottiin esimerkkejä, miten Leanin opeilla on saatu parannuksia tai miten sen käyttöönotto on voinut epäonnistua. Esimerkiksi Espoossa Matinkylän terveysasemalla on saatu Lean-menetelmiä käyttämällä vähennettyä jonotusaikaa yli kahdesta kuukaudesta viikkoon.
Lean-koulutus todettiin hyvin toimivaksi, ja koulutettavien antama palaute on ollut erinomaista. Lean-koulutus on vielä kehitysvaiheessa, mutta insinöörityössä tutkituilla ja esitellyillä menetelmillä siitä on mahdollista kehittää toimiva ja asiakasta houkutteleva palvelutuote.