Toimeentulotuen saajien näkemyksiä Vantaan kaupungin ja Kelan palveluyhteistyöstä
Lehtonen, Erika (2015)
Lehtonen, Erika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718232
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli laatia asiakaskysely toimeentulotuensaajille Kelan ja Vantaan kaupungin palveluyhteistyöstä. Asiakaskysely pohjautuu suurilta osin Valtiovarainministeriön määrittämien kysymyspatteristojen pohjalle. Asiakaskysely suunniteltiin ja laadittiin Kelan ja Vantaan kaupungin kanssa yhteistyössä. Toteuttamani asiakaskysely on jatkumoa palveluyhteistyössä aikaisemmin suoritetulle asiakaskyselylle Kelan tutkimusosaston toimesta.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakkaiden kokemuksista palveluyhteistyöhön.Perustoimeentulotuki on siirtymässä vuoden 2017 alussa kunnilta Kelan hoidettavaksi ja täten Kelan Vantaa-Porvoo vakuutuspiiri ja Vantaan kaupunki ovat pilotoineet perustoimeentulotukea Kelassa vuodesta 2013 lähtien. Tammikuussa 2015 Vantaan kaupungin ja Kelan toimeentulotukikokeilu virallistettiin kuntakokeiluksi Valtiovarainministeriön toimesta.
Opinnäytetyöni aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Asiakaskyselyt suoritin puhelinhaastatteluina ja sähköisenä kyselynä Webropolin kautta. Haastattelut ja sähköisen kyselyn aineistonkeruun suoritin maaliskuun 2015 aikana. Kyselyn kohderyhmänä olivat asiakkaat, jotka ovat jättäneet toimeentulotukihakemuksen mihin tahansa Vantaan Kelan toimistoista palveluyhteistyön aikana. Opinnäytetyön otokseksi sain 66 vastaajaa.
Opinnäytetyöni tulokset osoittavat, että moni kyselyyn osallistuneista on tyytyväisiä saamaansa palveluun palveluyhteistyössä. Nämä asiakkaat kokevat muun muassa toimentulotuen hakemisen helpottuneen ja saaneensa palveluyhteistyössä tarvitsemaansa palvelua. Valtaosa kyselyyn vastanneista kokee erityisesti palvelun olleen ammattitaitoista ja sujuvaa palveluyhteistyössä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää monin tavoin, niin palveluyhteistyön aikana, kuin sen jälkeenkin perustoimeentulotuen siirryttyä Kelan hoidettavaksi.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakkaiden kokemuksista palveluyhteistyöhön.Perustoimeentulotuki on siirtymässä vuoden 2017 alussa kunnilta Kelan hoidettavaksi ja täten Kelan Vantaa-Porvoo vakuutuspiiri ja Vantaan kaupunki ovat pilotoineet perustoimeentulotukea Kelassa vuodesta 2013 lähtien. Tammikuussa 2015 Vantaan kaupungin ja Kelan toimeentulotukikokeilu virallistettiin kuntakokeiluksi Valtiovarainministeriön toimesta.
Opinnäytetyöni aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Asiakaskyselyt suoritin puhelinhaastatteluina ja sähköisenä kyselynä Webropolin kautta. Haastattelut ja sähköisen kyselyn aineistonkeruun suoritin maaliskuun 2015 aikana. Kyselyn kohderyhmänä olivat asiakkaat, jotka ovat jättäneet toimeentulotukihakemuksen mihin tahansa Vantaan Kelan toimistoista palveluyhteistyön aikana. Opinnäytetyön otokseksi sain 66 vastaajaa.
Opinnäytetyöni tulokset osoittavat, että moni kyselyyn osallistuneista on tyytyväisiä saamaansa palveluun palveluyhteistyössä. Nämä asiakkaat kokevat muun muassa toimentulotuen hakemisen helpottuneen ja saaneensa palveluyhteistyössä tarvitsemaansa palvelua. Valtaosa kyselyyn vastanneista kokee erityisesti palvelun olleen ammattitaitoista ja sujuvaa palveluyhteistyössä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää monin tavoin, niin palveluyhteistyön aikana, kuin sen jälkeenkin perustoimeentulotuen siirryttyä Kelan hoidettavaksi.