"LISÄÄKIN! LISÄÄKIN!" : Aistileikkejä alle 3-vuotiaille lapsille
Lahnalampi, Ida-Erika; Ojaniemi, Minttu (2015)
Lahnalampi, Ida-Erika
Ojaniemi, Minttu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716590
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lahnalampi, Ida-Erika & Ojaniemi, Minttu. “Lisääkin! Lisääkin!”; aistileikkejä alle 3-vuotiaille lapsille. Syksy 2015, 54 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) ja LTO:n virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli aistileikkien avulla tarjota alle 3-vuotiaille aistikokemuksia ja kehittää varhaiskasvatuksen leikkitoimintaa. Tavoitteena oli myös osallisuus ja lapsilähtöisyys sekä varhaiskasvattajan ja lapsen välisen vuorovaikutussuhteen lähentäminen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kunnallisen päiväkodin kanssa ja se koostuu keväällä 2015 toteutetusta produktista ja sen arviointiraportista. Produkti toteutettiin suunnittelemalla ja pitämällä aistileikkejä päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Leikkikertojen perusteella leikeistä koottiin aistileikkivihko nimeltä Aistiaitta. Leikkivihko sisältää ohjeet leikkeihin sekä valokuvia, joita otettiin leikkejä testatessa.
Leikkien toimivuutta ja tavoitteita arvioitiin havainnoimalla lapsia leikkikerroilla ja pitämällä havainnoista päiväkirjaa. Palautetta saatiin päiväkotiryhmän varhaiskasvattajalta kevään aikana sekä lopuksi, varhaiskasvattajien kokeiltua itse leikkejä. Palaute oli positiivista ja sen, sekä leikityksien aikana tehtyjen havaintojen mukaan lasten luottamus meihin kasvoi. He uskalsivat yhä rohkeammin osallistua leikkeihin ja odottivat leikkikertoja. Palautteen ja havainnoinnin mukaan aistileikit ovat lapsilähtöisiä, ja kaikkien on helppo osallistua niihin esimerkiksi äidinkielestä tai erityistarpeista riippumatta.
Lahnalampi, Ida-Erika & Ojaniemi, Minttu. “Lisääkin! Lisääkin!”; aistileikkejä alle 3-vuotiaille lapsille. Syksy 2015, 54 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) ja LTO:n virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli aistileikkien avulla tarjota alle 3-vuotiaille aistikokemuksia ja kehittää varhaiskasvatuksen leikkitoimintaa. Tavoitteena oli myös osallisuus ja lapsilähtöisyys sekä varhaiskasvattajan ja lapsen välisen vuorovaikutussuhteen lähentäminen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kunnallisen päiväkodin kanssa ja se koostuu keväällä 2015 toteutetusta produktista ja sen arviointiraportista. Produkti toteutettiin suunnittelemalla ja pitämällä aistileikkejä päiväkodissa alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Leikkikertojen perusteella leikeistä koottiin aistileikkivihko nimeltä Aistiaitta. Leikkivihko sisältää ohjeet leikkeihin sekä valokuvia, joita otettiin leikkejä testatessa.
Leikkien toimivuutta ja tavoitteita arvioitiin havainnoimalla lapsia leikkikerroilla ja pitämällä havainnoista päiväkirjaa. Palautetta saatiin päiväkotiryhmän varhaiskasvattajalta kevään aikana sekä lopuksi, varhaiskasvattajien kokeiltua itse leikkejä. Palaute oli positiivista ja sen, sekä leikityksien aikana tehtyjen havaintojen mukaan lasten luottamus meihin kasvoi. He uskalsivat yhä rohkeammin osallistua leikkeihin ja odottivat leikkikertoja. Palautteen ja havainnoinnin mukaan aistileikit ovat lapsilähtöisiä, ja kaikkien on helppo osallistua niihin esimerkiksi äidinkielestä tai erityistarpeista riippumatta.