Henkilöstötyytyväisyyden korrelaatio tulokseen : Case: Oma Säästöpankki Oyj:n pohjoisen alueen konttorit
Norkio, Antti (2015)
Norkio, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219071
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin henkilöstötyytyväisyyden korrelaatiota tulokseen. Lisäksi tavoitteena oli selvittää eroavaisuuksia tuloksellisesti hyvien ja huonompien konttorien toimintatapojen välillä. Tutkimus tehtiin Oma Säästöpankki Oyj:n pohjoisen alueen 15 konttorissa.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia, henkilöstöjohtamista ja taloudellista tulosta. Lähdemateriaalina käytettiin pääasiassa alan kirjallisuutta sekä tiedeartikkeleita.
Henkilöstötyytyväisyyden ja tuloksen korrelaation tutkimisessa käytettiin Oma Säästöpankki Oyj:n vuonna 2014 teettämää valmista henkilöstötutkimusta sekä konttorien tilinpäätöstietoja. Tutkimuksessa ei havaittu korrelaatiota näiden muuttujien välillä. Toimintatapojen eroavaisuuksia selvitettiin konttoripäälliköille tehdyllä sähköpostikyselyllä, jonka vastausprosentti oli 91,7. Selvimmät erot tuloksellisesti hyvien ja huonompien konttorien toimintatapojen välillä olivat kontaktoinnin määrä sekä kiireellisyys. Tutkimuksessa havaittiin, että parempaa tulosta tekevät konttorit kontaktoivat ahkerammin asiakkaita ja näiden konttorien työntekijät ovat kiireellisempiä kuin heikompaa tulosta tekevissä konttoreissa.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia, henkilöstöjohtamista ja taloudellista tulosta. Lähdemateriaalina käytettiin pääasiassa alan kirjallisuutta sekä tiedeartikkeleita.
Henkilöstötyytyväisyyden ja tuloksen korrelaation tutkimisessa käytettiin Oma Säästöpankki Oyj:n vuonna 2014 teettämää valmista henkilöstötutkimusta sekä konttorien tilinpäätöstietoja. Tutkimuksessa ei havaittu korrelaatiota näiden muuttujien välillä. Toimintatapojen eroavaisuuksia selvitettiin konttoripäälliköille tehdyllä sähköpostikyselyllä, jonka vastausprosentti oli 91,7. Selvimmät erot tuloksellisesti hyvien ja huonompien konttorien toimintatapojen välillä olivat kontaktoinnin määrä sekä kiireellisyys. Tutkimuksessa havaittiin, että parempaa tulosta tekevät konttorit kontaktoivat ahkerammin asiakkaita ja näiden konttorien työntekijät ovat kiireellisempiä kuin heikompaa tulosta tekevissä konttoreissa.