Vet du vad du tittar på? : En forskning i effekten av produktplacering i tv-serien ” The Sopranos”
Kivi, Oliver (2015)
Kivi, Oliver
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319239
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om marknadsföringsmetoden produktplacering och dess effekt på studerande män. Jag redogör för vad produktplacering är som feno-men, dess användningsområde samt utför en undersökning i dess effekter. Syftet med arbetet är att få reda på ifall studerande män i 20-30 års ålder påverkas av pro-duktplaceringen i tv-serien ”The Sopranos”. Studien är avgränsad till produktplace-ring på Teve och specifikt till den yngre delen av ”The Sopranos” målgrupp. Materialet för den teoretiska delen är huvudsakligen samlad från olika upplagor från Journal of Advertising, Journal of Management and Marketing Research och The psychology of entertainment media samt en hel del elektroniska källor.
Resultaten från min kvalitativa undersökning med enkät och fokusgrupp intervju tyder på att studerande män är mottagliga till den kommersiella kommunikationen i tv-serien. Den mest effektiva formen var audiovisuell produktplacering
Resultaten från min kvalitativa undersökning med enkät och fokusgrupp intervju tyder på att studerande män är mottagliga till den kommersiella kommunikationen i tv-serien. Den mest effektiva formen var audiovisuell produktplacering