Ostolaskujen hyväksymiskierron tehostaminen – kehittämistutkimus Yritys X:lle
Varjonen, Anu (2015)
Varjonen, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319326
Tiivistelmä
Ostolaskujen hyväksymiskierron tehostaminen – kehittämistutkimus Yritys X:lle
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää toimenpiteet ja toimintamallit, joilla tehostetaan ostolaskujen kiertokulkua Yritys X:ssä. Tavoitteena oli selkeyttää ja nopeuttaa ostolaskujen kierrätysprosessia havaitsemalla prosessin ongelmakohdat ja kehittämällä niihin ratkaisut, joilla ostolaskun kierrätykseen kuluvaa aikaa voitaisiin lyhentää.
Tutkimuksessa ratkaisuja ostolaskun kierron tehostamiseen haettiin haastatteluiden, havainnoinnin, teoreettisten tietolähteiden sekä benchmarkingin keinoin. Havaittuihin ongelmakohtiin annettiin lopuksi kehittämisehdotuksia Yritys X:lle.
Tutkimus tehtiin kehittämistutkimuksena, joka sisältää sekä kvantitatiivisiä- että kvalitatiivisiä piirteitä. Yritys X:n alkutilanne kartoitettiin työntekijöiden haastatteluilla sekä omaa havainnointia avuksi käyttäen. Ratkaisuja tehostamiseen haettiin myös benchmarkingin keinoin muilta yrityksiltä kyselylomaketta hyödyntäen.
Teoreettinen tietopohja koostuu sähköisen taloushallinnon kehityksestä, ostolaskujen kiertoprosessin kulusta. Mutta myös tutkimuksellisuuden ja reabiliteetin ja validiteetin selvityksestä. Teoreettisen tietopohjan rakentamiseen hyödynsin alan kirjallisuutta sekä internet aineistoa.
Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa ostolaskujen historiaa ja sitä, miten nykytila on saavutettu. Tulevaisuuden kehittämisen mahdollisuuksia ollaan etsitty teorian avulla. Teoriaosuudessa on myös esitelty ostolaskun kiertoprosessi teorian avulla ja sitä on verrattu Yritys X:n käytäntöön. Lopuksi kehittämisehdotukset on analysoitu toimeksiantajan kanssa.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää toimenpiteet ja toimintamallit, joilla tehostetaan ostolaskujen kiertokulkua Yritys X:ssä. Tavoitteena oli selkeyttää ja nopeuttaa ostolaskujen kierrätysprosessia havaitsemalla prosessin ongelmakohdat ja kehittämällä niihin ratkaisut, joilla ostolaskun kierrätykseen kuluvaa aikaa voitaisiin lyhentää.
Tutkimuksessa ratkaisuja ostolaskun kierron tehostamiseen haettiin haastatteluiden, havainnoinnin, teoreettisten tietolähteiden sekä benchmarkingin keinoin. Havaittuihin ongelmakohtiin annettiin lopuksi kehittämisehdotuksia Yritys X:lle.
Tutkimus tehtiin kehittämistutkimuksena, joka sisältää sekä kvantitatiivisiä- että kvalitatiivisiä piirteitä. Yritys X:n alkutilanne kartoitettiin työntekijöiden haastatteluilla sekä omaa havainnointia avuksi käyttäen. Ratkaisuja tehostamiseen haettiin myös benchmarkingin keinoin muilta yrityksiltä kyselylomaketta hyödyntäen.
Teoreettinen tietopohja koostuu sähköisen taloushallinnon kehityksestä, ostolaskujen kiertoprosessin kulusta. Mutta myös tutkimuksellisuuden ja reabiliteetin ja validiteetin selvityksestä. Teoreettisen tietopohjan rakentamiseen hyödynsin alan kirjallisuutta sekä internet aineistoa.
Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa ostolaskujen historiaa ja sitä, miten nykytila on saavutettu. Tulevaisuuden kehittämisen mahdollisuuksia ollaan etsitty teorian avulla. Teoriaosuudessa on myös esitelty ostolaskun kiertoprosessi teorian avulla ja sitä on verrattu Yritys X:n käytäntöön. Lopuksi kehittämisehdotukset on analysoitu toimeksiantajan kanssa.