Oriflame tutuksi nuorille
Tuomainen, Emmi (2015)
Tuomainen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219080
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin, koska verkostomarkkinointi yritys Oriflame Oy:n aluejohtajan kanssa keskusteltuani huomasimme nuorten olevan tällä hetkellä melkeinpä tiedottomia Oriflamen yritystä ja tuotteita kohtaan. Tehdyn tutkimuksen avulla pyritään löytämään mahdollisuuksia lähestyä nuoria henkilöitä ja saada heitä kiinnostumaan yrityksen tuotteista. Tutkimuksessa pyrittiin myös miettimään kuinka nuoria saadaan osallistumaan enemmän erilaisiin edustajien järjestämiin yleisiin tapahtumiin ja kuinka nuoret olisi hyvä huomioida erityisesti näissä tapahtumissa.
Tämä opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tutkimusosasta. Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee verkostomarkkinointia. Opinnäytetyössä on myös selitetty verkostomarkkinoinnille yleisiä käsitteitä. Opinnäytetyön teoriaosuuden lähdeaineisto on peräisin alan kirjallisuudesta sekä Internet-julkaisuista.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn muodossa yleisen Kauneusillan aikana 10.06.2015. Saadut tulokset on esitetty sanallisesti ja kuvioiden muodossa havainnollistettu.
Tutkimuksessa selvisi että nuoriin kosmetiikan käyttäjiin saa parhaiten yhteyden menemällä tapahtumiin, jossa nuoret käyvät paljon, kuten erilaiset messut, urheilutapahtumat ja kouluilla järjestettäviin erilaisiin tapahtumiin, mihin nuoria saapuu joukoittain. Kyselyn perusteella nuoret haluaisivat heille suunnattuja tarjouksia enemmän, jolloin kiinnostus yrityksen tuotteita kohtaan nousisi. Nuoret olivat kiinnoistuneita erilaisista teema-illoista, joita edustajat järjestävät, mutta mitä myös kotikutsuilla paljon pidetään. Parhaimmaksi teema-ilta vaihtoehdoksi nousi Meikit kuntoon-ilta, jonka aikana tehtäisiin nopea kasvojen puhdistus ja kosteutus, jonka jälkeen pareittain nuoret saisivat meikata toisensa edustajan avustuksella. Myös paljon toivottiin kosmetologin pitämiä ihonhoito koulutus iltoja. Myös erilaiset muut palvelut, joita edustajat ovat järjestäneet asiakkailleen, kuten hierojan, kampaajan palveluista pidettiin paljon.
Työn lopussa on tutkimuksen avulla saaduista tuloksista vedetty loppu päätelmät, koskien nuorten kiinnostuksen herättämistä, niin yritystä kuin yrityksen tuotteitakin kohtaan. Opinnäytetyön loppuun on myös kerätty nykyisille edustajille muutamia ohjeita, kuinka lähestyä nuoria kosmetiikan käyttäjiä, mutta myös mitä pitää huomioida omassa markkinoinnissaan nuoria kosmetiikan käyttäjiä kohtaan.
Tämä opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tutkimusosasta. Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee verkostomarkkinointia. Opinnäytetyössä on myös selitetty verkostomarkkinoinnille yleisiä käsitteitä. Opinnäytetyön teoriaosuuden lähdeaineisto on peräisin alan kirjallisuudesta sekä Internet-julkaisuista.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn muodossa yleisen Kauneusillan aikana 10.06.2015. Saadut tulokset on esitetty sanallisesti ja kuvioiden muodossa havainnollistettu.
Tutkimuksessa selvisi että nuoriin kosmetiikan käyttäjiin saa parhaiten yhteyden menemällä tapahtumiin, jossa nuoret käyvät paljon, kuten erilaiset messut, urheilutapahtumat ja kouluilla järjestettäviin erilaisiin tapahtumiin, mihin nuoria saapuu joukoittain. Kyselyn perusteella nuoret haluaisivat heille suunnattuja tarjouksia enemmän, jolloin kiinnostus yrityksen tuotteita kohtaan nousisi. Nuoret olivat kiinnoistuneita erilaisista teema-illoista, joita edustajat järjestävät, mutta mitä myös kotikutsuilla paljon pidetään. Parhaimmaksi teema-ilta vaihtoehdoksi nousi Meikit kuntoon-ilta, jonka aikana tehtäisiin nopea kasvojen puhdistus ja kosteutus, jonka jälkeen pareittain nuoret saisivat meikata toisensa edustajan avustuksella. Myös paljon toivottiin kosmetologin pitämiä ihonhoito koulutus iltoja. Myös erilaiset muut palvelut, joita edustajat ovat järjestäneet asiakkailleen, kuten hierojan, kampaajan palveluista pidettiin paljon.
Työn lopussa on tutkimuksen avulla saaduista tuloksista vedetty loppu päätelmät, koskien nuorten kiinnostuksen herättämistä, niin yritystä kuin yrityksen tuotteitakin kohtaan. Opinnäytetyön loppuun on myös kerätty nykyisille edustajille muutamia ohjeita, kuinka lähestyä nuoria kosmetiikan käyttäjiä, mutta myös mitä pitää huomioida omassa markkinoinnissaan nuoria kosmetiikan käyttäjiä kohtaan.