"Sisarusryhmä opettaa lasta jollain tavalla ymmärtämään iän tuomia taitoja" : työntekijöiden ja vanhempien kokemuksia päiväkodin sisarusryhmien toiminnasta
Kokko, Veera (2015)
Kokko, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia päiväkodin työntekijöillä ja lasten vanhemmilla on sisarusryhmistä lasten kasvatuksen sekä lapsen oppimisen ja sosiaalisen kehityksen näkökulmasta. Työn tavoitteena oli saada tietoa siitä, mitä merkitystä sisarusryhmillä on ja millaisia mahdollisuuksia ja haasteita ne tuovat lasten kasvatukseen ja heidän kehitykseensä. Tarkoituksena oli myös tutkia sisarusryhmien toimivuutta sekä kerätä tietoa siitä, miten sisarusryhmien toimintaa voidaan jatkossa kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin lapsen sosiaalisten taitojen kehittymiseen ryhmässä. Teoriaosuudessa viitattiin myös sisarusryhmistä tehtyihin aikaisempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston keräämisessä käytettiin kolmea eri menetelmää: kyselyä, haastattelua ja havainnointia. Vanhempien mielipidettä sisarusryhmistä kysyttiin kyselylomakkeen muodossa, ja työntekijöiden mielipiteitä selvitettiin haastatteluilla, joihin osallistui yksi työntekijä jokaisesta kolmesta sisarusryhmästä. Havainnointi toteutettiin kolmena päivänä yhdessä sisarusryhmässä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisin menetelmin.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmat ja työntekijät kokivat sisarusryhmien pääosin tukevan lasten kehittymistä ja oppimista. Pienten lasten koettiin oppineen isommilta lapsilta mallioppimisen kautta ja isojen lasten taas koettiin oppineen pienten lasten huomiointia. Sekä vanhempien että työntekijöiden näkökulmasta suurimpina haasteina sisarusryhmissä pidettiin iänmukaisen toiminnan järjestämistä kaikenikäisille lapsille tasapuolisesti. Työntekijöiden kokemuksissa keskeiseksi haasteeksi nousi toiminnan suunnittelu eri-ikäisille lapsille. Vanhempien näkökulmasta kehittämiskohteita olivat pienryhmätoiminta sekä vanhempien ja päiväkodin välillä tapahtuva tiedottaminen. Sisarusryhmien toimintaa tulisi jatkossa kehittää pienryhmätoimintaan panostamalla sekä sisarusryhmien toimintaa vielä kattavammin suunnittelemalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin lapsen sosiaalisten taitojen kehittymiseen ryhmässä. Teoriaosuudessa viitattiin myös sisarusryhmistä tehtyihin aikaisempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston keräämisessä käytettiin kolmea eri menetelmää: kyselyä, haastattelua ja havainnointia. Vanhempien mielipidettä sisarusryhmistä kysyttiin kyselylomakkeen muodossa, ja työntekijöiden mielipiteitä selvitettiin haastatteluilla, joihin osallistui yksi työntekijä jokaisesta kolmesta sisarusryhmästä. Havainnointi toteutettiin kolmena päivänä yhdessä sisarusryhmässä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisin menetelmin.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmat ja työntekijät kokivat sisarusryhmien pääosin tukevan lasten kehittymistä ja oppimista. Pienten lasten koettiin oppineen isommilta lapsilta mallioppimisen kautta ja isojen lasten taas koettiin oppineen pienten lasten huomiointia. Sekä vanhempien että työntekijöiden näkökulmasta suurimpina haasteina sisarusryhmissä pidettiin iänmukaisen toiminnan järjestämistä kaikenikäisille lapsille tasapuolisesti. Työntekijöiden kokemuksissa keskeiseksi haasteeksi nousi toiminnan suunnittelu eri-ikäisille lapsille. Vanhempien näkökulmasta kehittämiskohteita olivat pienryhmätoiminta sekä vanhempien ja päiväkodin välillä tapahtuva tiedottaminen. Sisarusryhmien toimintaa tulisi jatkossa kehittää pienryhmätoimintaan panostamalla sekä sisarusryhmien toimintaa vielä kattavammin suunnittelemalla.