Osaamispääoman lisääminen palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen
Luukkonen, Mari; Samppala, Seppo (2015)
Luukkonen, Mari
Samppala, Seppo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417519
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää, palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen, koulutusmalli Palmian henkilöstön osaamispääoman lisäämistä varten. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata Palmian henkilöstön osaamisen kehittämiseen, kartoittamalla nykyosaaminen, suunnitella ja toteuttaa koulutus. Osaamisen kehittäminen edellyttää yrityksen oman henkilöstön potentiaalin tunnistamista eli
mitä kykyjä henkilöstöllä jo on ja minkälainen kyvykkyyspotentiaali on vielä mahdollista saavuttaa. Henkilön yksilöllinen oppiminen koostuu uuden tiedon hankkimisesta, tiedon ymmärtämisestä ja sen sisäistämisestä. Näin tieto, jonka yksilö on hankkinut ja sisäistänyt, muuttuu osaksi henkilön osaamista. Osaamisen kehittämisprosessissa käytetään palvelumuotoilumenetelmää, joka tukee palvelualalla olevan henkilöstön uuden tiedon hankintaa ja oppimista. Palvelumuotoilun avulla pystytään analysoimaan niin yksilön osaamista, kehittymistä, kuin myös koulutuksen tuottavuutta
kohdeyrityksen ja koulutettavien avulla. Palvelumuotoilun ideana on asiakaskokemuksen ja palvelun kehittäminen. Palvelumuotoiluprosessissa korostuu yksilön merkitys palvelutapahtumassa ja kuinka yksilö kokee tapahtuman.
Palvelumuotoilun lähtökohtana toimii ymmärrys yksilöstä eli palvelun käyttäjästä ja hänen toimintamallistaan, sekä motivaatiotekijöistä ja tarpeista. Yksilön ymmärtäminen ja siitä saattavan tiedon hyödyntäminen palveluntuottamisessa parantaa palvelun laatua ja tuo myös yritykselle lisäarvoa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui osaamispääoman kartoittamiselle ja lisäämiselle koulutuksen avulla. Empiirinen osuus perustui kokemukselliseen ja konstruktiiviseen koulutusmalliin. Valitun koulutusmallin etuna on hyödyntää koulutettavan omaa aiempaa kokemusta
uuden oppimisessa. Tutkimuksessa keskeisenä kehitysmenetelmänä olivat osaamisen kartoittaminen, jossa työvälineenä
käytettiin osaamisympyrää. Osaamisympyrästä saadun tiedon perusteella rakennettiin SWOT-analyysi, jonka avulla löydettiin koulutettavien vahvuudet ja heikkoudet. Saatujen tulosten perusteella koulutuksen pääsisällöiksi nousivat teoreettisen tiedon ja kädentaitojen lisääminen koulutettaville. Opinnäytetyön tuloksena rakennettiin koulutusmalli henkilöstön osaamispääoman lisäämistä
varten. Tämän mallin avulla rakennettiin koulutus Palmialle. Koulutuksen jälkeen saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että koulutusmallilla saatiin lisättyä henkilöstön osaamista koulutuksen pääsisältöjen suhteen.
mitä kykyjä henkilöstöllä jo on ja minkälainen kyvykkyyspotentiaali on vielä mahdollista saavuttaa. Henkilön yksilöllinen oppiminen koostuu uuden tiedon hankkimisesta, tiedon ymmärtämisestä ja sen sisäistämisestä. Näin tieto, jonka yksilö on hankkinut ja sisäistänyt, muuttuu osaksi henkilön osaamista. Osaamisen kehittämisprosessissa käytetään palvelumuotoilumenetelmää, joka tukee palvelualalla olevan henkilöstön uuden tiedon hankintaa ja oppimista. Palvelumuotoilun avulla pystytään analysoimaan niin yksilön osaamista, kehittymistä, kuin myös koulutuksen tuottavuutta
kohdeyrityksen ja koulutettavien avulla. Palvelumuotoilun ideana on asiakaskokemuksen ja palvelun kehittäminen. Palvelumuotoiluprosessissa korostuu yksilön merkitys palvelutapahtumassa ja kuinka yksilö kokee tapahtuman.
Palvelumuotoilun lähtökohtana toimii ymmärrys yksilöstä eli palvelun käyttäjästä ja hänen toimintamallistaan, sekä motivaatiotekijöistä ja tarpeista. Yksilön ymmärtäminen ja siitä saattavan tiedon hyödyntäminen palveluntuottamisessa parantaa palvelun laatua ja tuo myös yritykselle lisäarvoa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui osaamispääoman kartoittamiselle ja lisäämiselle koulutuksen avulla. Empiirinen osuus perustui kokemukselliseen ja konstruktiiviseen koulutusmalliin. Valitun koulutusmallin etuna on hyödyntää koulutettavan omaa aiempaa kokemusta
uuden oppimisessa. Tutkimuksessa keskeisenä kehitysmenetelmänä olivat osaamisen kartoittaminen, jossa työvälineenä
käytettiin osaamisympyrää. Osaamisympyrästä saadun tiedon perusteella rakennettiin SWOT-analyysi, jonka avulla löydettiin koulutettavien vahvuudet ja heikkoudet. Saatujen tulosten perusteella koulutuksen pääsisällöiksi nousivat teoreettisen tiedon ja kädentaitojen lisääminen koulutettaville. Opinnäytetyön tuloksena rakennettiin koulutusmalli henkilöstön osaamispääoman lisäämistä
varten. Tämän mallin avulla rakennettiin koulutus Palmialle. Koulutuksen jälkeen saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että koulutusmallilla saatiin lisättyä henkilöstön osaamista koulutuksen pääsisältöjen suhteen.