Luonnonkosmetiikan ja kestävän kehityksen synergia : opintomateriaali kauneudenhoito- ja hiusalan opiskelijoille
Ekqvist, Heidi (2015)
Ekqvist, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718205
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa ajankohtaista ja totuudenmukaista informaatiota opintomateriaalin muodossa kauneudenhoito- ja hiusalan opiskelijoille. Toimeksiantajana toimii Turun Ammatti-instituutin kauneudenhoito- ja hiusala. Työn teoriaosuudessa käsitellään kahta teemaa; luonnonkosmetiikkaa ja kestävää kehitystä.
Luonnonkosmetiikan osuudessa perehdytään sen eroihin synteettiseen kosmetiikkaan nähden, tarkastellaan luonnon- ja luomukosmetiikan kriteerejä sekä paneudutaan kosmetiikan tuoteturvallisuuslainsäädäntöön. Lisäksi opinnäytetyö sisältää selvitykset seitsemästä sertifikaatista, FI-NATURA, COSMOS, Ecocert, BDIH, Cosmebio, Soil Association ja ICEA, sekä vastaa kysymykseen, miksi sertifikaatit ovat tärkeitä luonnonkosmetiikan kannalta.
Kestävä kehitys –osio jakautuu liiketoimintaan, markkinointiin ja kuluttajiin. Liiketoiminnassa painotetaan yritysvastuun ja –kulttuurin merkitystä. Markkinoinnissa perehdytään vihreän markkinoinnin periaatteisiin sekä viherpesuun. Kuluttaja-osuudessa käsitellään kuluttajan suhdetta yritykseen, näiden kahden arvojen kohtaamista sekä LOHAS-kuluttajia.
Opinnäytetyön pohjalta toteutettiin opintomateriaali, jossa käsitellään samoja teemoja kuin opinnäytetyössä. Lisäksi materiaali sisältää myös tietopaketin ekokoulutusmahdollisuuksista Suomessa. Opintomateriaalin tueksi suunniteltiin opettajille käsikirja, josta löytyy syvällisempää tietoa materiaalin aihepiireistä.
Luonnonkosmetiikan osuudessa perehdytään sen eroihin synteettiseen kosmetiikkaan nähden, tarkastellaan luonnon- ja luomukosmetiikan kriteerejä sekä paneudutaan kosmetiikan tuoteturvallisuuslainsäädäntöön. Lisäksi opinnäytetyö sisältää selvitykset seitsemästä sertifikaatista, FI-NATURA, COSMOS, Ecocert, BDIH, Cosmebio, Soil Association ja ICEA, sekä vastaa kysymykseen, miksi sertifikaatit ovat tärkeitä luonnonkosmetiikan kannalta.
Kestävä kehitys –osio jakautuu liiketoimintaan, markkinointiin ja kuluttajiin. Liiketoiminnassa painotetaan yritysvastuun ja –kulttuurin merkitystä. Markkinoinnissa perehdytään vihreän markkinoinnin periaatteisiin sekä viherpesuun. Kuluttaja-osuudessa käsitellään kuluttajan suhdetta yritykseen, näiden kahden arvojen kohtaamista sekä LOHAS-kuluttajia.
Opinnäytetyön pohjalta toteutettiin opintomateriaali, jossa käsitellään samoja teemoja kuin opinnäytetyössä. Lisäksi materiaali sisältää myös tietopaketin ekokoulutusmahdollisuuksista Suomessa. Opintomateriaalin tueksi suunniteltiin opettajille käsikirja, josta löytyy syvällisempää tietoa materiaalin aihepiireistä.