Miten Sairaanhoitajaliitto voi tukea vastavalmistuneiden sairaanhoitajien ammatillista kasvua?
Kauppinen, Kirsi (2015)
Kauppinen, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa vastavalmistuneiden sairaanhoitajien toiveista Sairaanhoitajaliitolta ammatillista kehittymistä tukevista palveluista. Tutkimustulosten tavoitteena oli kehittää palveluja entistä paremmin vastavalmistuneiden sairaanhoitajien toiveita vastaavaksi liittyen ammatillisuuteen ja sen kasvuun. Tutkimus vastasi seuraaviin kysymyksiin: Millaista ammatillista tukea vastavalmistuneet sairaanhoitajat ovat kokeneet saaneensa Sairaanhoitajaliitolta? Millaista ammatillista tukea vastavalmistuneet sairaanhoitajat toivovat Sairaanhoitajaliitolta omaan ammatilliseen kehittymiseen?
Tutkimusmenetelmä oli moniparadigmallinen, jolloin voidaan käyttää sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen hyviä puolia. Moniparadigmallisuus näkyi kyselyssä monimuotokysymyksinä ja avoimina kysymyksinä sekä määrällisen ja laadullisen tutkimustulosten analyysinä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostitse lähetettävällä webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin kaikille Sairaanhoitajaliiton jäsenille, jotka olivat valmistuneet 31.3.–8.6. Avoimet kysymykset käsiteltiin sisällönanalyysillä ja määrällisissä kysymyksissä käytettiin luokittelevien muuttujien frekvenssijakaumaa sekä ristiintaulukointia.
Kyselyyn vastasi 60 vastavalmistunutta sairaanhoitajaa lähes kaikista Sairaanhoitajaliiton alueyhdistyksistä. Heistä useimmat kertoivat tunnistavansa Sairaanhoitajaliiton tarjoamat ammatilliset edut, mutta kaikista vastauksista tämä ei käynyt esille. Useat vastaajat kertoivat haluavansa erilaisia ja erimittaisia kursseja, luentoja tai koulutuksia, jotka olisivat myös edullisia. Vastaajat halusivat olla kehittämässä omaa ammatillisuutta ja hoitotyötä. Tähän vastavalmistuneet sairaanhoitajat toivoivat saavansa vertaistukea, mutta myös voivansa lukea Sairaanhoitajalehdestä asiantuntijoiden artikkeleita, kirjoituksia eri osa-alueilta ja siitä kuinka kehittyä ammatissaan. Sairaanhoitaja-lehtiä oli lukenut 58 vastavalmistunutta.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että vastavalmistuneet ovat huolissaan ammatissa kehittymisestä ja ovat itse aktiivisia kehittämään itseään. Tällä hetkellä Sairaanhoitajaliiton käytettävissä olevista ammatillisen kehittymisen eduista vain tutuimpia käytetään. Koulutuksia, kursseja ja luentoja olisi hyvä kehittää, mutta näitä on tuotava myös aktiivisemmin esille. Esilletuontia olisi hyvä tehdä Sairaanhoitajaliiton muille ammatillisille eduille ja yhteistyöjärjestöille, jotta näiden pariin osataan hakeutua ja niitä saadaan tehokkaampaan käyttöön.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tehdä vuoden päästä tämä tutkimus uudestaan, mutta valmistuneiden ajanjakson olisi hyvä olla pidempi kuin kaksi kuukautta. Lisäksi toivotuille koulutuksille voisi tehdä oman tutkimuksensa.
Tutkimusmenetelmä oli moniparadigmallinen, jolloin voidaan käyttää sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen hyviä puolia. Moniparadigmallisuus näkyi kyselyssä monimuotokysymyksinä ja avoimina kysymyksinä sekä määrällisen ja laadullisen tutkimustulosten analyysinä. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostitse lähetettävällä webropol-kyselyllä. Kysely lähetettiin kaikille Sairaanhoitajaliiton jäsenille, jotka olivat valmistuneet 31.3.–8.6. Avoimet kysymykset käsiteltiin sisällönanalyysillä ja määrällisissä kysymyksissä käytettiin luokittelevien muuttujien frekvenssijakaumaa sekä ristiintaulukointia.
Kyselyyn vastasi 60 vastavalmistunutta sairaanhoitajaa lähes kaikista Sairaanhoitajaliiton alueyhdistyksistä. Heistä useimmat kertoivat tunnistavansa Sairaanhoitajaliiton tarjoamat ammatilliset edut, mutta kaikista vastauksista tämä ei käynyt esille. Useat vastaajat kertoivat haluavansa erilaisia ja erimittaisia kursseja, luentoja tai koulutuksia, jotka olisivat myös edullisia. Vastaajat halusivat olla kehittämässä omaa ammatillisuutta ja hoitotyötä. Tähän vastavalmistuneet sairaanhoitajat toivoivat saavansa vertaistukea, mutta myös voivansa lukea Sairaanhoitajalehdestä asiantuntijoiden artikkeleita, kirjoituksia eri osa-alueilta ja siitä kuinka kehittyä ammatissaan. Sairaanhoitaja-lehtiä oli lukenut 58 vastavalmistunutta.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että vastavalmistuneet ovat huolissaan ammatissa kehittymisestä ja ovat itse aktiivisia kehittämään itseään. Tällä hetkellä Sairaanhoitajaliiton käytettävissä olevista ammatillisen kehittymisen eduista vain tutuimpia käytetään. Koulutuksia, kursseja ja luentoja olisi hyvä kehittää, mutta näitä on tuotava myös aktiivisemmin esille. Esilletuontia olisi hyvä tehdä Sairaanhoitajaliiton muille ammatillisille eduille ja yhteistyöjärjestöille, jotta näiden pariin osataan hakeutua ja niitä saadaan tehokkaampaan käyttöön.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tehdä vuoden päästä tämä tutkimus uudestaan, mutta valmistuneiden ajanjakson olisi hyvä olla pidempi kuin kaksi kuukautta. Lisäksi toivotuille koulutuksille voisi tehdä oman tutkimuksensa.