Kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessin teoreettinen malli
Mitikka, Mika (2015)
Mitikka, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419423
Tiivistelmä
Digitalisaation mahdollistamien uusien kustannustehokkaiden, joustavien, integroitujen ja innovatiivisten toimintamallien käyttöönotto koskettaa myös kotihoidon toimintaympäristöä. Väestön ikärakenteen muutos sekä samanaikaisesti tapahtuva laitoshoidon osittainen korvaaminen kotihoidolla ja asumispalveluilla edellyttävät kotihoidon toimintamallien uudistamista sekä resurssien optimaaliseen kohdentamiseen soveltuvaa työkalua, kotihoidon mobiilia toiminnanohjausjärjestelmää.
Opinnäytetyön tavoite oli esitellä uusi kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessin teoreettinen malli. Malli luotiin yhdistämällä kahdeksanvaiheisen muutosprosessin ja tietojärjestelmän periaatteellisen käyttöönottoprosessin mallit Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa käytettyyn malliin. Koska toimintayksiköiden esimiehillä on keskeinen asema kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessissa, yhdistettiin malliin myös tämän opinnäytetyön tutkimustulosten pohjalta keskeiset esimiesten roolit ja organisaatiolta saatavan tuen tarve käyttöönottoprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tutkimusosion tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia rooleja toimintayksiköiden esimiehillä on käyttöönottoprosessin eri vaiheissa, minkälaista tukea esimiehet käyttöönotossa organisaatiolta tarvitsevat sekä mitkä tekijät vaikuttavat käyttöönottoprosessiin. Tutkimusaineisto kerättiin toimintayksiköiden esimiesten teemahaastatteluilla (n=5) ja analysoitiin laadullisesti käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan esimiehen rooli vaihtelee käyttöönottoprosessin eri vaiheissa. Käyttöönottoprosessin alkuvaiheessa esimiehen roolina voidaan pitää muutoksen viitoittajaa, jonka tehtävänä on viestittää ja innostaa henkilökunta muutokseen. Käyttöönottoa valmistelevassa vaiheessa esimiehen rooli vaihtuu muutoksen motivoijaksi, joka resursoi koulutukset ja mahdollistaa muutoksen toteutumisen. Järjestelmän jalkauttamisen vaiheessa esimiehen keskeinen rooli on muutoksen ylläpitäjä. Toimintayksiköiden esimiesten organisaatiolta käyttöönottoprosessin aikana tarvitsema tuki kiteytyy koko käyttöönottoprosessin aikaiseen muutosviestintään, tukeen resursoinnissa sekä johdon jalkautumiseen kentälle käyttöönottoa valmistelevassa ja käyttöönoton vaiheessa.
Opinnäytetyössä esiteltyä mallia voidaan hyödyntää Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotoissa sekä soveltaen myös muissa kotihoidon tulevissa tietojärjestelmien käyttöönottoprosesseissa.
Opinnäytetyön tavoite oli esitellä uusi kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessin teoreettinen malli. Malli luotiin yhdistämällä kahdeksanvaiheisen muutosprosessin ja tietojärjestelmän periaatteellisen käyttöönottoprosessin mallit Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa käytettyyn malliin. Koska toimintayksiköiden esimiehillä on keskeinen asema kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessissa, yhdistettiin malliin myös tämän opinnäytetyön tutkimustulosten pohjalta keskeiset esimiesten roolit ja organisaatiolta saatavan tuen tarve käyttöönottoprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tutkimusosion tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia rooleja toimintayksiköiden esimiehillä on käyttöönottoprosessin eri vaiheissa, minkälaista tukea esimiehet käyttöönotossa organisaatiolta tarvitsevat sekä mitkä tekijät vaikuttavat käyttöönottoprosessiin. Tutkimusaineisto kerättiin toimintayksiköiden esimiesten teemahaastatteluilla (n=5) ja analysoitiin laadullisesti käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan esimiehen rooli vaihtelee käyttöönottoprosessin eri vaiheissa. Käyttöönottoprosessin alkuvaiheessa esimiehen roolina voidaan pitää muutoksen viitoittajaa, jonka tehtävänä on viestittää ja innostaa henkilökunta muutokseen. Käyttöönottoa valmistelevassa vaiheessa esimiehen rooli vaihtuu muutoksen motivoijaksi, joka resursoi koulutukset ja mahdollistaa muutoksen toteutumisen. Järjestelmän jalkauttamisen vaiheessa esimiehen keskeinen rooli on muutoksen ylläpitäjä. Toimintayksiköiden esimiesten organisaatiolta käyttöönottoprosessin aikana tarvitsema tuki kiteytyy koko käyttöönottoprosessin aikaiseen muutosviestintään, tukeen resursoinnissa sekä johdon jalkautumiseen kentälle käyttöönottoa valmistelevassa ja käyttöönoton vaiheessa.
Opinnäytetyössä esiteltyä mallia voidaan hyödyntää Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kotihoidon mobiilin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotoissa sekä soveltaen myös muissa kotihoidon tulevissa tietojärjestelmien käyttöönottoprosesseissa.