Viestintä sosiaalisessa mediassa : case: Susinno Oy
Laakso, Kristiina (2015)
Laakso, Kristiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419390
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy viestintään sosiaalisessa mediassa. Työn tavoitteena oli antaa suosituksia ja ehdotuksia sosiaalisen median viestintään case-yritys Susinno Oy:lle. Tarkoituksena on suosittella case-yritykselle erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä niiden käyttöä, että he saavat enemmän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja lisää potentiaalisia asiakkaita.
Teoriaosuudessa hyödynnettiin pääosin kirjallisia lähteitä, sekä myös muutamia sähköisiä lähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin internetin sekä eritoten sosiaalisen median kehittymistä sekä sisältöstrategiaa, ja miten ne vaikuttavat viestintään sosiaalisen median kautta. Teoriassa keskityttiin myös tiettyihin sosiaalisen median kanaviin sekä niiden mittaamiseen ja raportointiin.
Empiirisessä osuudessa tutkimus suoritettiin haastatteluina syys- ja lokakuussa 2015. Haastatteluissa selvitettiin case-yrityksen tämän hetkinen tilanne sosiaalisen median viestinnän kannalta sekä mitä he toivovat viestinnältä ja mihin case-yrityksellä on resursseja.
Tuloksista kävi ilmi, että case-yritys haluaa uusia kanavia sosiaalisen median viestintään, kuten Facebookin, Twitterin ja LinkedInin. Tuloksista selvisi myös, millaista viestintää sosiaalisen median kanavilla halutaan toteuttaa. Resursseina on case-yrityksen osakkaiden yritykseen panostama aika. Näistä johtuen suosittelen paria uutta sosiaalisen median kanavaa case-yrityksen käyttöön. Ehdotan julkaisu-aikatauluksi kahta, kolmea kertaa viikossa ja suosittelen case-yritystä myös työstämään sisältöstrategian avulla vastuualueet jokaiselle osakkaalle. Suosittelen myös määrällistä ja laadullista mittaamista sosiaalisen median viestinnästä sekä tuloksista raportointia.
Teoriaosuudessa hyödynnettiin pääosin kirjallisia lähteitä, sekä myös muutamia sähköisiä lähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin internetin sekä eritoten sosiaalisen median kehittymistä sekä sisältöstrategiaa, ja miten ne vaikuttavat viestintään sosiaalisen median kautta. Teoriassa keskityttiin myös tiettyihin sosiaalisen median kanaviin sekä niiden mittaamiseen ja raportointiin.
Empiirisessä osuudessa tutkimus suoritettiin haastatteluina syys- ja lokakuussa 2015. Haastatteluissa selvitettiin case-yrityksen tämän hetkinen tilanne sosiaalisen median viestinnän kannalta sekä mitä he toivovat viestinnältä ja mihin case-yrityksellä on resursseja.
Tuloksista kävi ilmi, että case-yritys haluaa uusia kanavia sosiaalisen median viestintään, kuten Facebookin, Twitterin ja LinkedInin. Tuloksista selvisi myös, millaista viestintää sosiaalisen median kanavilla halutaan toteuttaa. Resursseina on case-yrityksen osakkaiden yritykseen panostama aika. Näistä johtuen suosittelen paria uutta sosiaalisen median kanavaa case-yrityksen käyttöön. Ehdotan julkaisu-aikatauluksi kahta, kolmea kertaa viikossa ja suosittelen case-yritystä myös työstämään sisältöstrategian avulla vastuualueet jokaiselle osakkaalle. Suosittelen myös määrällistä ja laadullista mittaamista sosiaalisen median viestinnästä sekä tuloksista raportointia.